sâmbătă, 16 martie 2013

Noua taxă- timbrul de mediu


Timbrul de mediu

Conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule şi Normelor de aplicare  aprobate prin HG nr. 88/2013, publicată in Monitorul Oficial nr. 137 din 14 martie 2013.
 Intră in vigoare pe 17 martie 2013.

Se calculează la Fisc:

  • în cazul persoanelor fizice — organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana isi are domiciliul;
  • în cazul celorlalti contribuabili (persoane juridice,  persoane fizice care desfasoara activităţi independente sau exercită profesii liberale)— organul fiscal în a carui evidenţă contribuabilul este inregistrat ca plătitor de impozite şi taxe.
Documentele necesare pentru calculul timbrului de mediu
  • ·         Cerere:
  • Cartea de identitate a vehiculului (pentru cele luate în leasing, în locul cărţii de identitate a vehiculului, trebuie prezentat un document care să conţină elementele necesare calculului timbrului);
  • Documente care atestă dobândirea autovehiculului;
  • În cazul autovehiculelor rulate achiziţionate din alte state, un document din care să rezulte data primei inmatriculări a acestora;
Documentele trebuie prezentate în copie şi în original, însă cele in originial se restituie contribuabilului imediat dupa verificarea conformităţii 

Se emite decizia cu suma de plată în două zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei. (Pentru maşinile luate în leasing -  5 zile lucratoare) .

În ce situaţie se plăteşte
Se  va fi platit, o singură dată, în următoarele situaţii:
  • când autoturismul este înmatriculat pentru prima dată în România
  • cand autoturismul este reintrodus în parcul auto national, in cazul in care la momentul scoaterii sale din parcul auto national, proprietarului I s-a restituit valoarea reziduală a timbrului
Când se plăteşte
  • cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate
Cum se calculează

Se calculează in euro, dar se plăteşte in lei, la cursului de schimb stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. În 2013, cursul de schimb valutar utilizat este de 4,5223 lei/euro.

Modul de calcul


Pentru autoturismele cu norme de Euro 5 sau Euro 6,

Suma de plata = [(A x B x (100-C)]/100, unde:
A = nivelul emisiilor de CO2, exprimata in grame /km, mentionate in cartea de identitate a autovehiculului;
B= valoarea emisiilor de CO2, exprimata in euro/l gram km, prevazuta in anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 3;

Pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4,

 Suma de plată = [(A x B x (100-C)]/100, unde:
A = nivelul emisiilor de CO2, exprimată în grame /km, menţionate în cartea de identitate a autovehiculului;
B= valoarea emisiilor de CO2, exprimată în euro/l gram km, prevazută în anexa nr. 1 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scanteie şi prevazută în anexa nr. 2 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare;
C = cota de reducere a timbrului, prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 3;


Pentru autoturismele non-euro, Euro 1 sau Euro 2

Suma de plată =  = [(E x D x (100-C)]/100, unde:
C = cota de reducere a timbrului prevăzută în coloana nr 2 din Anexa nr 2;
D = cilindreea – capacitatea cilindrică, exprimată în centimetri cubi, specificată în certificatul de înmatriculare a autovehiculului sau în cartea de identitate a autovehiculului;
E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 4 pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie şi prevazută în coloana nr. 4 din anexa nr. 4  pentru autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare;



Unde se achită

La unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal competent, în contul 51.16.10.09 "Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule ", codificat cu codul de identificare fiscală a contribuabililor persoane fizice sau juridice.

(Prin virament sau în numerar)

Anexele cu variabilele de calcul
Anexa 1 




























Anexa 2 

Anexa 3 
Anexa 4
Anexa 5 
Anexa 6

vineri, 15 martie 2013

Irish stew



Tocană irlandeză de vită 





Ingrediente


4 linguri ulei
4 linguri de făină
900 g de cuburi de carne de vită
2 cepe tocate
1 casolete 227 g de ciuperci tăiate în 4
2 cutii de 156 ml de pastă de tomate
4 ceşti de supă de vită
2 sticle  de 330 ml de bere Guinness sau altă bere neagră
4 ceşti de cartofi tăiaţi în cuburi
3 ceşti de morcovi felii
12 căţei de usturoi tocaţi
2 linguriţe de cimbru
2 frunze de dafin
Sare, piper
2 linguri de amidon de porumb
2 linguri de apă
½ ceaşcă pătrunjel proaspăt

Preparare


Într-o cratiţă mare se căleşte puţin ceapa împreună cu ciupercile (câteva minute, până se înmoaie).
Se adaugă pasta de tomate, supa, berea, usturoiul, cimbrul şi frunzele de dafin. Se lasă să fiarbă la foc mic.
Cuburile de carne se dau prin făină şi se perpelesc într-o tigaie mare, în ulei, se sărează şi se piperează. Se transferă carnea în cratiţă, se acoperă şi se fierbe o oră la foc mijlociu. Se amestecă din când în când.
Se adaugă cartofii şi morcovii şi se mai continuă fierberea 40 de minute, fără capac.
Într-un castronel, se amestecă amidonul cu apa, apoi se adaugă în tocană şi se amestecă. Se lasă să fiarbă la foc mic câteva minute , până se îngroaşă sosul. Se scot frunzele de dafin. Se asezonează după gust.
Se presară cu pătrunjel proaspăt la servire.


joi, 14 martie 2013

Jorge Mario Bergoglio


Cine e papa Francisc I

Annuntio vobis gaudium magnum :Habemus Papam,eminentissimum ac reverendissimum Dominum,Dominum Georgium Marium,Sanctæ Romanæ Ecclesiæ Cardinalem Bergoglio,qui sibi nomen imposuit Franciscum.


"Dragi fraţi şi surori, bună seara. Ştiţi că acest conclav a fost însărcinat să dea un episcop Romei, şi de această dată fraţii mei Cardinali s-au dus să-l caute departe, aproape la capătul lumii. Şi iată-ne aici! Mulţumesc pentru primirea făcută de comunitatea diocesană noului său episcop. Înainte de toate, doresc să ne rugăm pentru episcopul nostru emerit Benedict  XVI , Dumnezeu să-l binecuvânteze şi sfânta Fecioara să-l apere".
După rostirea, neobişnuită ăn această circumstanţă, a rugăciunilor Tatăl Nostru şi Gloria, noul papă a spus din nou: 
"Acumsă pornim la drum, episcop şi popor împreună, cu această Biserică a Romei care conduce în caritate toate Bisericile (catolice nn). Să progresăm în prietenie şi în încredere şi să ne rugăm cu toţii pentru toţi, pentru mine, pentru voi şi pentru lume, pentru ca să fim într-o mare frăţie. Sper că acest parcurs al Bisericii care pleacă din acest scump oraş şi în care mă ajută Cardinalul Vicar aici de faţă, va fi fructuos pentru reevanghelizare.
"Şi acum, înainte de a vă da binecuvântarea apostolică, vreau să vă cer o favoare, să cereţi Domnului să mă binecuvânteze. Să fim uniţi în tăcere ca să ne rugăm unii pentru alţii ".
"Acum vă dau tuturor binecuvântarea, care se extinde lumii întregi, femeilor şi bărbaţilor de bună credinţă".
După binecuvântarea solemnă Urbi et Orbi, noul papă a spus că doreşte să poată merge să se roage sfintei Fecioare, a spus noapte bună şi a urat odihnă bună mulţimii. 
Jorge Mario Bergoglio, născut la  17 decembrie 1936 la Buenos Aires în Argentina, este un cardinal argentinian, jesuit şi arhiepiscop de Buenos Aires din 1998.
În 2007, el declara :
"Noi spunem că nu suntem de acord cu pedeapsa cu moartea, că ea este nedreaptă, dar în Argentina noi avem pedeapsa cu moartea. Se poate condamna la moarte un copil conceput ca urmare a unui viol asupra unei femei retardate mental. Să fim conştienţi că noi nu putem să ascundem cultura avortului cu eufemisme ".
În 2009 :
"Fiecare copil trebuie să fieînsoţit toată viaţa (...) Trebuie să veghem ca toţi copiii să crească sănătoşi, să fie hrăniţi suficient, să primească o educaţie bună fondată pe solide principii morale. 
Este o bătălie ce trebuie dusă contra numeroaselor atentate la viaţa umană, contra difuzării culturii morţii. O bătălie care trebuie să fie susţinută de asemenea pentru persoanele în vârstă, care sunt înţelepciunea vieţii, şi când viaţa umană este aproape de a se stinge.  Asta, în mod evident, cere devotament şi sacrificiu (...)
Noi nu putem să îmbrăţiţăm cultura vieţii dacă nu ne avem rădăcinile în Iisus, dacă nu ne-am unit cu El ca un arac de viţă de trunchi. Pentru că Iisus este stăpânul vieţii. El s-a definit: calea, adevărul şi viaţa. Doar cu Iisus putem răspândi această ardoare, putem avea această fervoare de a proclama mesajul vieţii  (...)"

Şi în 2010, à propos de denaturarea căsătoriei :

"Să nu fim naivi :nu e vorba de o simplă luptă politică  :este proectul de a distruge planul lui Dumnezeu. Nu e vorba de un simplu proiect legislativ (acesta e doar un instrument), ci de o  « movida » a tatălui minciunii care pretinde să-i ameţească şi să-i înşele pe copiii lui Dumnezeu. Iisus ne spune că, pentru a ne apăra în faţa acestui acuzator mincinos, ne vatrimite Duhul Adevărului. Astăzo Patria, în faţa acestei situaţii, are nevoie de asistenţa specială a Sfântului Duh, care să pună în lumină Adevărul în mijlocul întunericului greşelii  ; ea are nevoie de acest  Avocat care să ne apere de qui nous défende des vraja atâtor sofisme prin care se încearcă justificarea acestui proiect de lege, care derutează şi înşeală chiar şi pe oamenii de bună credinţă.
De asta am recurs la voi şi vă cer rugăciuni şi sacrificii, cele două arme invincibile pe care mărturisea că le are micuţa sfântă Tereza. Rugaţi-l pe Domnul să  trimită Duhul Său senatorilor care trebuie să-şi dea votul.  Să nu facă asta duşi de eroare sau printr-o situaţie de cnjunctură, ci după legea naturală pe care le-o dictează Dumnezeu. Cereţi-le pentru ei şi pentru familiile lor  : Domnul să vină la ei, să-i întărească şi să-i mângâie. Cereţi-le să facă un mare bine pentru  Patrie."

În vârstă de 76 de ani, Bergoglio este un intelectual iezuit, care călătoreşte cu autobuzul şi are o atitudine practică faţă de sărăcie: atunci când a fost numit cardinal, Bergoglio a convins sute de argentinieni să nu vină la Roma pentru a-i celebra numirea şi, în schimb, să doneze banii de bilete persoanelor sărace. 
A fost unu oponent ferm al deciziei Argentinei de a legaliza căsătoriile între persoanele de acelaşi sex în 2010, argumentând că toţi copiii au nevoie să li se garanteze dreptul de a fi crescuţi şi educaţi de un tată şi o mamă. A fost numit cardinal de Papa Ioan Paul al II-lea în februarie 2001. 
Francisc este primul Papă care foloseşte numele Francisc, Este, totodată, şi primul iezuit care ocupă această funcţie. 
Noul Suveran Pontif, Jorge Mario Bergoglio, s-a nascut pe 17 decembrie 1936 in Argentina. A devenit Arhiepiscop de Buenos Aires in 1998, iar in 2001 a fost ridicat la rangul de cardinal de către Papa Ioan Paul al II-lea. A fost hirotonisit la 13 decembrie 1969 de către Arhiepiscopul Ramon Jose Castellano.

Noul Suveran Pontif provine dintr-o familie de italieni. Tatăl  Mario Bergoglio, un angajat al căilor ferate, şi mama Regina. Jorge Mario Bergoglio a crescut în Buenos Aires, a învăţat în capitala argentiniană şi şi-a luat diploma de tehnician chimist, însă la scurt timp după absolvire a ales haina preoţească, decizie care l-a făcut să se înscrie la seminarul Villa Devoto, din Buenos Aires.

În 1958, Bergoglio a activat în ordinul Compańía de Jesús, mutându-se la Santiago de Chile, unde a urmat studii umanistice, iar în 1964 s-a întors la Buenos Aires pentru a se dedica studiului literaturii şi psihologiei, la colegiul El Salvador.

A studiat teologia între 1967 şi 1970 la Facultatea de Teologie a colegiului San José, în San Miguel de Tucumán (nordul Argentinei).
A absolvit seminarul din Villa Devoto, iar apoi a intrat in Societatea lui Isus, la 11 martie 1958. A obţinut licenta în filosofie la Maximo Colegio San Jose din oraşul San Miguel.
Şi-a început apoi cariera didactică, predând literatura si psihologia. 
A devenit ector al seminarului din San Miguel datorită abilităţilor de lider. 
A ocupat mai multe pozitii administrative, devenind membru al Comisiei pentru America Latină şi al Consiliului Familiei. S-a făcut cunoscut prin smerenia sa, conservatorismul doctrinar şi angajamentul faţă de justiţia socială.

Familia papei

(Foto Reuters /Clarin/Handout)
Dintre cei patru fraţi şi surori pe care i-a avut actualul papă, mai trăieşte acum doar sora cea mai mică. Ea a arătat reporterilor   această fotografie de familie, din tinereţea lor, în care se vede , al doilea din stânga, Jorge Mario Bergoglio, (ce era cel mai mare dintre fraţi) iar în rândul din faţă, în rochie albă, sora sa cea mică.
Sora cea mică nu va merge la Roma pentru a-l saluta pe fratele său ce a fost ales papă, deoarece acesta le-a cerut argentinienilor să nu facă asta ci să dăruiască banii pentru călătorie săracilor.

x

miercuri, 13 martie 2013

BRANZICA

Ce înseamnă brânzică?

Am văzut cuvântul pe etichetele unor produse şi în unele reclame televizate.
Am întrebat mai multe vânzătoare- nimeni n-a ştiut ce anume este brânzica.
Unele au spus că este un diminutiv, că aşa vorbim noi cu copiii: să-ţi dea mămica lăptic cu brânzică şi cu pâinică? Să-ţi  fac o frecţioară pe picioruş , să nu mai ai bubiţă? Etc.
Da, dar reclamele şi etichetele în chestiune nu li se adresează copiilor şi dau impresia că " brânzică" ar fi altceva decât brânză, pur şi simplu. Ce ar fi atunci?

În DEX nu se găseşte cuvântul brânzică. Ştie cineva ce înseamnă?



Medicamente expirate la vanzare in farmacii!

Într-ul lanţ de farmacii din Drobeta Turnu-Severin, controale efectuate au depistat medicamente, suplimente alimentare şi vitamine expirate, ce erau puse la vânzare!

Din 20 de farmacii controlate, la 14 dintre ele au fost găsite produse farmaceutice expirate.
În ştirea făcută publică pe 13 martie,  se menţionează că farmaciile cu nereguli aparţin celui mai mare lanţ farmaceutic din Mehedinţi.
Farmaciştii au încercat să spună că medicamentele, suplimentele alimentare destinate copiilor şi vitaminele expirate din februarie nu ar prezenta pericol pentru sănătate!
Prin urmare, ei contestă practic regula de a nu se folosi produse farmaceutice expirate după termenul de garanţie dat de producător.

Cum e cu farmaciile în Franţa?

Asta îmi aduce aminte că, în Fraţa de pildă,( probabil şi în multe alte tări dar eu ştiu doar despre Franţa) este interzisă prin lege existenţa de lanţuri de farmacii!
Un farmacist, neapărat cu doctorat în domeniu, poate deţine o singură farmacie şi este obligat să lucreze în ea nemijlocit. El poate angaja ajutoare, dar nu are voie să lase pe mâna lor farmacia nici pentru câteva zile, chiar dacă ajutoarele ar fi tot farmacişti cu doctorat. El poate pleca, totuşi, în concediu de pildă- doar după ce a anunţat Ordinul Farmaciştilor că va lipsi un număr de zile, timp în care, pe bază de contract, gestiunea este preluată de un alt farmacist cu doctorat şi membru al acelui ordin al Farmaciştilor. Astfel, farmacistul respectiv răspunde nemijlocit pentru orice neregulă ce s-ar putea constata în farmacia lui. Iar farmaciile vor aparţine numai unor farmacişti calificaţi şi nu unor oameni de afaceri care ar putea- eventual- să privească fără discernământ unele aspecte ale activităţii de farmacist.


SOTIA LUI CEZAR ,BEREGOVOY ŞI POLITICA


Ce legătură este între Julius Caesar şi Pierre Bérégovoy, fost ministru de finanţe în Franţa?

Expresie
« Soţia lui Cezar nu trebuie să fie nici măcar bănuită  »

Semnificatie
Personalităţile oficiale, instituţiile trebuie să fie în afară de orice bănuială.


Această semnificaţie poate fi greşit interpretată : nu trebuie să înţelegem că personalităţile  şi instituţiile trebuie să fie de neatins chiar dacă sunt acuzate de ceva (deci să aibă imunitate), ci că ele trebuie să fie atât de ireproşabile, încât nici o bănuială să nu le poată umbri reputaţia.
În caz contrar, ele ar trebui să fie îndepărtate sau destituite înainte chiar de a afla dacă bănuielile erau justificate sau nu.

Origine
După Plutarh, este vorba despre răspunsul pe care l-a dat Julius Cezar când a fost întrebat de ce a repudiat-o fără nici o dovadă pe soţia lui Pompeia, bănuită de a fi avut relaţii vinovate cu Clodius. (Caesar îi intentase un proces lui Clodius și în cursul procesului se dovedise că soția lui fusese nevinovată)
Pentru că soţia lui, în mod obligatoriu apropiată de putere, a fost suspectată, el a considerat că trebuie să o îndepărteze, fie că ar fi fost într-adevăr vinovată, fie că nu.
Pompeia Sulla  a doua soție a lui Iulius Cezar,  era fiica lui Quintus Pompeius Rufus, fost consul, și a Corneliei Sulla, fiica dictatorului roman Lucius Cornelius Sulla (Sylla). A fost o femeie frumoasă și fermecătoare, dar poate nu dintre cele mai inteligente.
Faptele istorice

În 63 î.Hr., Cezar (IMP•C•IVLIVS•CAESAR•DIVVS) a fost ales pontifex maximus, adică mare preot al religiei romane, ceea ce i-a dat dreptul de a locui în Regia, reședința oficială de pe Via Sacra.  
În această casă, Pompeia a găzduit festivalul Bona Dea ("zeiţa bună"), la care nici un bărbat nu avea dreptul să participe. Cu toate acestea, un tânăr patrician, Clodius Pulcher, a reușit să intre deghizat drept cântăreaţă din liră, aparent în scopul de a o seduce pe Pompeia. El a fost demascat si judecat pentru sacrilegiu. 
Cezar nu a putut furniza dovezi împotriva Clodius la procesul său, și galantul a fost achitat. 
Asta nu l-a oprit pe Cezar să divorțeze de Pompeia, spunând: "Soția mea nu are nici măcar dreptul de a fi suspectată" . Acest citat din Cezar a rămas celebru sub forma următoare: "Soția lui Cezar trebuie să fie deasupra oricărei suspiciuni."

Cezar a fost un mare om politic. El şi-a dat seama că bănuielile, chiar nefondate, vor umbri reputaţia soţiei sale şi implicit a sa. El a vrut ca toţi concetăţenii săi  să nu se îndoiască de moralitatea lui şi a familiei lui, iar faptul că scandalul devenise public l-a obligat să se distanţeze de el cu orice preţ. 

Pierre Bérégovoy

Fost prim ministru în Franţa, în 1992-1993. (Între 1987 şi 1981 fusese ministru al Economiei, al Finanţelor şi al Industriei).
Ca prim ministru, se declară adversar hotărât al corupţiei, spunând că guvernul său va fi fără milă în orice caz de finanţare ilegală sau orice altă situaţie ilicită.

Dar publicaţia  Le Canard enchaîné arată în  februarie 1993 mai multe fapte de corupţie legate de Pierre Beregovoy:
  •  un împrumut de un milion de franci, fără dobândă,  primit în 1986 de la  Roger-Patrice Pelat prieten de-al lui Mitterrand, ca să achiziționeze un apartament în arondismentul 16, Paris. Acest prieten era implicat în  alt caz de corupție .
  • În plus, acest împrumut legalizat juridic, al lui Pierre Beregovoy ar fi fost doar parțial rambursat inclusiv  "sub formă de obiecte de artă și mobilier a căror valoare nu se cunoaşte cu precizie"
  •  multe daruri pentru familia Beregovoy:  vacanțe pentru cuplul Beregovoy între 1982 și 1989, plăți efectuate pentru  fiica sa pe când era  prim-ministru, (bilete de avion plătite de Pelat etc)
  • cadouri pentru Gilberte soția sa, precum și un ajutor ad hoc acordat lui Pierre Beregovoy între 1986 și 1988
Nicio acțiune juridică nu a fost  luată împotriva sa și s-a declarat că nu au existat probe materiale de corupţie.
Totuşi, la o lună după ce părăsise postul de prim ministru, Pierre Beregovoy s-a sinucis, trăgându-şi un glonte în cap. Cariera sa politică era oricum compromisă de acele acuzaţii de corupţie, chiar dacă justiţia nu îl putuse condamna din lipsă de probe. 

Prin urmare, şi acum 2000 de ani şi în societatea europeană modernă, se cere ca reputaţia politicienilor să fie fără pată, simplul fapt că justiţia nu i-a condamnat nefiind suficient.
--------------------------------------------------------------------------

Alta informatie utila:

Cum vorbesti cu un operator la *222 la Vodafone

Incercaţi combinaţia următoare:
1330

Primul '1' este 'factură şi servicii', iar ultimul '3' este pentru servicii active pe cont. Dacă intercalează tot felul de reclame în meniu, trebuie să le ascultaţi şi să apăsaţi tasta corespunzătoare pentru a sări peste ele. 



marți, 12 martie 2013

Conclav pentru alegerea noului papa

Vatican


După prima zi a ieşit fum negru....
În dupăamiaza celei de a doua zile:
A fost ales 

JORGE MARIO BERGOGLIO

Un conclav scurt, 5 tururi de scrutin şi alesul a fost anunţat, apoi a apărut în Loggia bazilicii Sfântul Petru.
Primul papă (sud)american,(argentinian, de origină italiană), Dprimul papă iezuit, primul papă care a ales numele Francisc.
Habemus Papam, Cardinalem Bergoglio, qui sibi nomen imposuit François 1er
Primele sale gesturi şi primele cuvinte sunt deja un program: el se prezintă înainte de toate ca episcop al Romei, care salută poporul Romei, se roagă cu simplitate. El a cerut binecuvântarea poporului înainte de a o da pe a sa. 
Cardinalii au optat pentru un om cunoscut pentru simplitatea şi umilinţa sa, un om în serviciul bisericii universale, departe de luptele pentru putere. 
Un prelat de   76 de ani, auster şi sensibil la problemele sociale. ans qui prend la relève, réservé, austère et sensible aux questions sociales. Pentru el, credinţa nu este un bun pe care să-l ai, este o misiune. Acum câteva luni, el recunoscuse că Biserica are defecte, păcate, dar- adăuga el - se uită prea des sfinţenia ei.
Noul papă a stabilit la telefon o întâlnire cu Benedict XVI. Primele activităţi în noua funcţie:

  • Joi dimineaţă, rugăciune privată 
  • messa cu cardinalii, în Capela Sixstină, joi 14 martie la ora 17
  • Vineri, la ora 11, tot în Capela Sixstină, întâlnirea cu Colegiul cardinalic, electori şi neelectori.
  • Sâmbătă la ora 11, în Capela Paulină, audienţă jurnaliştilor şi comunicatorilor sociali.
  • Duminică la prânz, primul Angelus, în Piaţa Sfântul Petru
  • Marţi 19 martie, la 9,30' messa inaugurală a pontificatului.

Scut pentru săpat tuneluri - premiera la noi?

Scuturi de import pentru săparea noilor tuneluri de metrou 

15 000 000 euro bucata!

Citim în presă că s-au cumpărat (din import, desigur, de unde altundeva?) noi utilaje pentru săparea tunelurilor de metrou.(echipamente TBM ).
Preţul l-am aflat zilele astea tot din presă, când se vorbea că se va sista lucrul la magistrala spre Drumul Taberei (între timp s-a spus că lucrările vor continua, totuşi)
S-a şi pozat unul dintre scuturi (poreclit în presă "super-cârtiţă uriaşă"), despre care se spunea că: 
 "Este pentru prima dată când se lucrează cu asemenea utilaje performante în România".
Se menţionează că" Recordul de viteză la săparea tunelelor va creşte de la 4 metri la 20-30 metri pe zi, odată cu utilizarea utilajelor noi". Asta, desigur, dacă vor lucra, pentru că în ultimul timp au cam stat. Asta ar însemna cam 5,3 km pe an, doar pentru săpat, însă desigur că sunt necesare şi alte lucrări, aşa că metroul va fi gata (per total) într-un ritm mai lent de atât.
În total vor fi trei scuturi, dintre care doar două au fost aduse, iar cel de-al treilea urma să vină. Deci, 45 de milioane de euro doar pentru aceste utilaje. 
Pe 06 Iulie 2012 se spunea în presă:  "Lucrările efective la tunele vor fi lansate în septembrie sau octombrie, iar în 2013 ar trebui să se apropie de final". 
Hai să vedem dacă va fi gata metroul din Drumul Taberei la sfârşitul anului!

Scutul românesc

Noutatea, de fapt, constă doar în faptul că utilajele cu pricina au fost...botezate cu nume de sfinte!
(Doamne, apără-ne!)
Pentru că, altfel, scuturi s-au făcut la noi încă din 1975!
Cu ce credeaţi că s-au făcut magistralele existente de metrou din Bucureşti?
Iată scutul românesc "imortalizat " într-un desen:
Scuturile pentru tunelurile de metrou de pe "timpul lui Ceauşescu" au fost proiectate de I.P.C.F. pe baza temei elaborate de Întreprinderea Metroul Bucureşti şi au fost executate la Întreprinderea "23 August" Bucureşti.

Ritmul de lucru în 1975

Lucrările la metroul din Bucureşti au demarat la 20 septembrie 1975. Ritmul de lucru a fost la început de numai 2 km pe an, dar în scurt timp ritmul de construcţie sa accelerat , realizându-se în mod constant 4 km pe an, unul dintre cele mai rapide din lume la acea dată, fiind întrecut doar de metroul din capitala Mexicului (care s-a executat cu viteza de 5,5 km/an).
Aş spune că utilajul românesc era foarte bun pentru acea vreme şi ar fi fost bun şi acuma, probabil. De fapt, nu ştiu câte exemplare s-au fabricat , sigur este că cel puţin unul a fost proiectat şi folosit la metroul nostru. 
Dar, unde o fi el acuma? O fi ajuns pe la fier vechi? De altfel  tot complexul de uzine 23August a ajuns la fier vechi, aşa că....
Staţiile de metrou au fost realizate în incinte din pereţi mulaţi, tehnologie ce folosea de asemenea utilaje proiectate şi executate la noi.  
1977
Lucrări pe şantierul Metroului Bucureşti
în zona Republica (foto Agerpres)
Să vedem o fotografie a scutului românesc, la lucru:
Prin urmare, acest utilaj, proiectat şi executat la noi acum 37 de ani , avea o eficienţă similară cu cel cumpărat acum cu 15000000 de euro bucata, din import.

De ce dăm noi " de-a zvârlita" cu tot ce avem bun? Cu inteligenţa proiectanţilor români, cu industria românească, cu utilajele, fabricile şi uzinele noastre?

Ca să cumpărăm (pe datorie, că n-avem cu ce plăti) alte utilaje, scumpe, din import? Ca să fie oamenii noştri şomeri? Ca să fie copiii şi nepoţii noştri şi neam de neamul lor datori vânduţi?
Poate că modernizarea unei uzine româneşti, ca să producă acest utilaj, ar costa mai mult.
Dar banii ar fi plătiţi în mare parte pentru salariile unor români, care ar avea de lucru şi nu ar trebui să li se plătească ajutoare sociale, iar statul ar încasa impozite , adică ar lua înapoi mare parte din bani. Iar uzina aceea ar mai produce şi altceva, eventual ceva pentru export, ca să mai avem cu ce plăti din datorii...dar oricum nu se pune problema, că nu mai avem uzine. 

Update 20.08.2013

Iată că acum, la peste un an de la anunţurile iniţiale, scuturile pentru care s-a plătit atâta bănet (aflăm că provin din Turcia) stau nefolosite! Nici vorbă de terminarea lucrărilor, totul stă pe loc şi se cheltuiesc bani pentru....conservarea utilajelor! (Bine că au fost "botezate", asta a fost cel mai simplu, mai greu este să facem ceva cu ele).
Ba, culmea-culmilor, suntem în mare pericol de a pierde banii europeni ce ne-ar fi fost daţi pentru acest tronson de metrou, pentru că- ce să vezi!- europenii vor să vadă că într-adevăr suntem în stare să facem lucrările respective în ritmul la care ne-am angajat! (cine ar fi crezut, nu?)
Singurul efect notabil până acum este puternicul disconfort adus de săpăturile făcute până acum locuitorilor din zonă şi pagubele materiale aduse de cheltuieli făcute aiurea, pentru lucrări nefinalizate şi pentru utilaje care nu sunt puse să lucreze.

Păi atunci, mai bine ar renunţa guvernul să se mai angajeze să facă ceva, mai bine ar spune din start că nu sunt în stare să facă nimic, măcar să nu mai avem pagube, dacă de executat lucrări decontate din bani europeni nu suntem capabili. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 22.10.2013

Suntem anunţaţi că unul dintre utilaje, poreclit de presă cârtiţa, "atunci când lucrează, înaintează cu 20m pe zi", dat fiind că nu a întâlnit probleme deosebite în subteran. 
Dacă ar lucra mereu, în 200 de zile ar face cei 4 kilometri /an- ritm  pe care îi realiza şi scutul nostru, în 1976! 
Ei, dar ăsta e un utilaj nemţesc, pre numele lui Tunnel Boring Machine (TBM), adică, pe româneşte, maşină de sfredelit tuneluri.  E vorba de tronsonul Râul Doamnei-Eroilor. 
Dar cum lucrează doar din când în când....timpul trece şi metroul din Drumul Taberei pare că se îndepărtează în loc să se apropie. Dar, au fost cumpărate două exemplare din faimoasele utilaje, să lucreze (atunci când lucrează) fiecare la câte un tronson. 
Nu era mai bine să se cumpere un singur utilaj, care să lucreze tot timpul?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 28.10.2013

Cum ar trebui sa arate Metroul Drumul Taberei

Lungimea liniei de metrou Râul Doamnei - Eroilor 2, care va face parte din tronsonul 1, va avea 10 staţii, între Râul Doamnei şi Haşdeu (Operă), va fi de 6,2 km şi va deservi 300.000 de locuitori ai zonei. Lucrările inaugurate în toamna 2011 ar fi trebui sa fie finalizate in 2015.

Deci, un singur utilaj ar fi fost suficient pentru săparea tunelului respectiv în 1,5 ani. Dacă lucrările au început în toamna lui 2011, în primăvara anului 2013 ar fi putut fi gata primul tronson şi să continue cu al doilea, până în 2014. . Asta, dacă se cumpăra un singur utilaj, care să lucreze, în loc de a se cumpăra două utilaje care să stea din lipsă de fonduri. Acum suntem anunţaţi că vor fi fonduri şi se va lucra continuu, însă metroul nu va fi gata în 2013, ci în...ţineţi-vă bine, în 2018! (În septembrie se spunea că va fi gata în 2016). Au trecut timpurile în care se inaugura câte o linie de metrou la interval de in an sau doi.

Şi pe vremea aceea lucrau doar firme româneşti. 





Până acum nu se spunea niciodată ce firmă lucrează la noua linie de metrou. Se spune doar: "firma care lucrează...". Acum am aflat că e vorba despre  firma FCC înregistrată în Spania, ce are ca acţionar majoritar pe Esther Koplowitz, iar de curând şi Bill Gates a cumpărat o parte din acţiuni.
Înseamnă că firma va aduce profit serios acţionarilor ei. Cu cât construcţia va dura mai mult, cu atât va fi mai scumpă. Consorţiul  avea datorii scadente în acest an de 5 miliarde de euro, una dintre firmele consorţiului a intrat în insolvenţă, dar se va redresa în curând  >

 Au angajate numeroase lucrări la noi:


  • 376 milioane euro fără tva modernizarea liniei cf Micasasa-Sighişoara (466,24milioane cu tva)
  • 290,6 milioane euro fără tva modernizarea liniei cf Vinţu de Jos -Simeria (360,34 milioane  cu tva)
  • 215 milioane euro fără tva tronsonul de metrou Râul Doamnei- Eroilor (266,6milioane  cu tva)
  • 15,4 milioane euro fără tva lucrări suplimentare la un tronson de metrou ( 19,1 cu tva)
  • 135,4 milioane euro fără tva autostrada Arad Timişoara. ( 167,9 milioane cu tva)

Un frumos total de 1280,17 milioane euro. Nu e de mirare că l-a tentat până şi pe celebrul Bill Gates.
Dar, nu mai înţeleg acuma, se spune că de fapt lucrările la noua linie de metrou vor costa 1,1 miliarde ,(din spusele ministrului pentru buget Voinea), sau 1,2 miliarde  (spuse de Victor Ponta- afirmaţii din acelaşi articol de ziar)  din care împrumutăm de la BEI 395 milioane € şi restul dăm de la buget. (Tot de la buget îi vom da şi pe ceilalţi, dar cu dobândă). Asta ridică la 2,21miliarde  valoarea lucrărilor ce vor fi încasate de FCC, din cele ce se scriu în presă, până acum. (Nimeni nu a precizat dacă valoarea de 1,1 /1,2 miliarde € ar fi cu sau fără tva, dar să sperăm că e cu tva).

De asemenea, observăm că nu mai primim bani europeni pentru metrou. Înseamnă că banii europeni respectivi au fost pierduţi, aşa cum eram avertizaţi în luna august.
Am pierdut un miliard de euro pe care am fi putut să-i avem de la UE. Adică, cam cât se spune că vom câştiga dacă ne iau cei de la RMGC aurul lăsându-ne cianurile. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 3.11.2014
Aflăm din nou, din presă, că se vorbeşte despre  amânări dar şi despre noi măriri de preţ pentru faimosul tronson de metrou din Drumul Taberei.
Firma Astaldi, despre care aflăm că lucrează la partea de structură a metroului mai cere 45 de milioane de euro în plus faţă de valoarea stabilită prin contract în 2011, care ar fi fost 266 milioane de euro. Motivul ar fi că "s-au executat pereţi mai groşi" (!). 
Măi să fie! Cum adică, nu s-a respectat proiectul? De ce? Şi şi-au dat seama mai târziu? ......Cică "se negociază".


Constructori pentru lungimea de 6223m, cu 9 staţii:  
Asocierea  ASTALDI (Italia) - FCC Construccion (Spania) - Delta ACM (Romania) - AB Construct (Romania)
Constructor pentru bucăţica de 1000m, cu o staţie şi un depou la "Valea Ialomiţei" (structura de rezistenţă): Asocierea Max Bogl (Germania) – Max Boegl (Romania).

update


Constructorul metroului Drumul Taberei primește daune de 40 milioane euro

**************************************************************
Update 31 iulie 2020
Încă nu s-a terminat acest faimos tronson de metrou!
Probabil e un record fără precedent. Probabil că ar trebui să cerem să fie trecut în „Cartea Recordurilor”.
În decembrie 2017 un articol de presă (economica net) ne dădea detalii despre cum se va bifurca circulația în acest tronson de metrou la capătul său din Drumul Taberei. Se relata o discuție cu directorul general al Metrorex si se publica o hartă fotografiată de reporteri după o planșă învelită cu țiplă

Se amintea în articol că se lucra la acest tronson de metrou de 7 (șapte) ani - deci din anul 2010.  (Parcă se semnaseră contractele în 2011, din câte îmi amintesc).
Și se promitea darea în folosință la sfârșitul anului următor, adică în 2018.
Iată că am ajuns la luna august a anului 2020 și tot nu e dat în funcțiune acest tronson de metrou! Să vedem ce va mai fi!

Ni se mai spune acum, în 2020 că valoarea totală a proiectului de metrou din Drumul Taberei ar fi 3,4 miliarde lei. Adică 723 milioane de euro - la cursul zilei. Dar cât s-a cheltuit de fapt, știe cineva?