duminică, 25 octombrie 2015

Cutremure OCTOMBRIE 2015

Noi cutremure în serie în județul Galați- lângă Izvoarele și Schela

Multe cutremure de mică adâncime în apropierea granițelor noastre, dar altele și la noi, în zone fără ”trecut seismic” -lângă București, în Bihor, în județul Brașov, în Dobrogea, Satu Mare sau Maramureș (acolo au mai fost cutremure de mică adâncime). La acestea s-a adăugat o nouă serie de cutremure lângă localitățile Schela și Izvoarele, din județul Galați.
Să fie legate, oare, de activitățile umane desfășurate în aceste zone?
Pe de altă parte,zona Vrancea pare mai calmă (Doamne ajută!) după cutremurul mai tărișor de pe 7 octombrie (listat cu magnitudinea 4,5 de INFP și 4,2 de EMSC - e o mare diferență între aceste magnitudini, dar asta e, aflăm și noi, aproximativ)



Nr
crt
OCTOMBRIE
2015
Data/Ora
Magn.
 0R
Adâncime
( km )
Latitudine
( grade )
Longitudine
( grade )
Regiune
29
27.10.2015,21:20:34
2,9
169
45.655 N
 26.4336 E
NV Secuiu, SE Comandău, V-SV Nereju, SV Paltin, , Vrancea
28
27.10.2015,17:28:31
2,0
5
45.5043N
 27.843E
E Schela, SV Negrea, V Cișmele, E-SE Izvoarele, jud. Galați
27
27.10.2015,14:26:29
2,0
6
45.5094N
 27.8491 E
E Schela, SV Negrea, V Cișmele, E-SE Izvoarele, jud. Galați
26
27.10.2015,13:08:59
3,1
6
45.5172 N
 27.8735 E
NE Schela, S Negrea, V-NV Cișmele, E Izvoarele, jud. Galați
25
27.10.2015,10:17:43
2,2
14
45.762 N
 27.8217 E
SV Băleni, NV Cuca, N Rediu, V-SV Viile, E Cudalbi, NE Costache Negri, Jud. Galați
24
26.10.2015,20:50:46
3,3
100
45.8159 N
 26.4721 E
Parcul Național Putna, V Vetrești-Herăstrău, NE Comandău, E Covasna, Vrancea
23
26.10.2015,02:24:20
3,5
118
45.7442 N
 26.731 E
Spulber, SE Paltin, NE Sahastru, NE Nereju, V Andreiașu de Jos, , Vrancea
22
22.10.2015,21:53:04
2,1
5
44.23 N
 21.7675 E
Serbia, SV Orșova
21
21.10.2015,07:21:36
2,0
2
43.4861 N
 23.1863 E
Bulgaria, S Desa, S Poiana Mare
20
20.10.2015,15:05:38
2,0
10
48.8228 N
 26.7662 E
Ucraina, E Parcul Național Podilski, N Darabani, N Dorohoi
19
18.10.2015,11:35:01
2,1
10
44.3529 N
 26.3192 E
V Pițigaia, SE Pădurea Păroaia, V Popești-Leordeni, V București
18
17.10.2015,02:45:04
2,0
2
43.8846 N
 21.4422 E
Serbia, SV Drobeta-Turnu Severin
17
16.10.2015,12:03:41
2,2
2
48.8215 N
 26.6647 E
Ucraina, Parcul Național Podilski, N Darabani, N Dorohoi
16
16.10.2015,04:08:04
2,8
112
45.5907 N
 26.4774 E
SV Secuiu, NV Terca, V Vintileasca, Vrancea
15
15.10.2015,11:06:09
2,0
6
46.9658 N
 22.2808 E
Vârciorog, SE Șerghiș, SV Fișca, S Hotar, E Băile Felix, V Vadu Crișului, Bihor
14
14.10.2015,19:56:21
2,6
112
44.5291 N
 26.4282 E
NV Varlaam, V-SV Vadu Oii, N Gura Teghii, SE Secuiu, Vrancea
13
14.10.2015,18:22:45
2,1
2
44.054 N
 27.4852 E
Gârlița, V Cuiugiuc, SE Lacul Bugeacului, V Silistra, SE Călărași, Dobrogea
12
14.10.2015,07:28:17
2,9
127
45.7104 N
 26.708 E
S Nereju, V Nereju Mic, SE Sahastru, S Paltin,  Vrancea
11
13.10.2015,23:18:56
3,0
135
45.712 N
 26.6146 E
V-SV Sahastru, V Nereju, SV Paltin, NV Vintileasca, NE Gura Teghii, Vrancea
10
12.10.2015,14:46:09
2,0
5
47.0147 N
 22.2005 E
SE Borșa, SV Tilecuș, V Hotar, S Tileagd, Bihor
9
12.10.2015,11:28:48
2,6
87
45.6515 N
 26.5145 E
N Secuiu, V Poiana Stoichii, SV Nereju, Vrancea
8
12.10.2015,02:15:53
2,4
2
47.8212 N
 23.1695 E
NE Iojib, NV Medieș-Râturi, SE Livada, E Satu Mare
7
11.10.2015,05:04:29
3,0
122
45.5939 N
 26.5675 E
E-SE Secuiu, V Vintileasca, N Terca, Vrancea
6
09.10.2015,14:07:44
2,4
2
45.9498 N
 25.32 E
E Combinatul Lafarge-Romcim, E Cariera Lafarge Romcim, NE Lupșa, S Hoghiz, NE Cuciulata, jud. Brașov
5
07.10.2015,12:25:02
4,5
(4,2 EMSC)
129
45.6574 N
 26.8586 E
N Tinoasa, E Poiana Stoichii, V Poiana Cristei, SV Petreanu, SE Nereju, NE Vintileasca, S Andreiașu de Jos, Vrancea
4
05.10.2015,16:47:13
2,0
3
47.7261 N
 23.9786 E
E Budești, SE Sârbi, SE Ocna Șugatag, NV Botiza, Maramureș
3
04.10.2015,19:03:32
2,7
77
45.7686 N
 26.6397 E
S Vetrești-Herăstrău, V Paltin, NV Sahastru, Vrancea
2
04.10.2015,03:04:54
3,0
149
45.5841 N
 26.4701 E
SV Secuiu, N Vadu Oii, N Varlaam, N Gura Teghii, V Vintileasca, Vrancea
1
03.10.2015,15:45:54
2,2
0
45.583N
 29.4188 E
Ucraina, N Chilia, aproape de granița noastră


sâmbătă, 24 octombrie 2015

Dezvoltarea Poloniei cu ajutor european

Strategia Poloniei în cadrul Europei
Conform unui articol publicat în Le Monde, Polonia se pregătește de o importantă schimbare politică odată cu alegerile ce vor avea loc duminică 25 octombrie.
Marele favorit al acestor alegeri este partidul Dreptate și Justiție (PiS) , al fostului prim-ministru Jaroslaw Kaczynski. Conform sondajelor, acest partid va câștiga în fața partidului de centru dreapta aflat la putere (Platforma civică), ce a fost mult timp condus de Donald Tusk, actualul președinte al Consiliului european.
Timp de opt ani, strategia domnului  Tusk, continuată de prim-ministrul Ewa Kopacz , a fost să plaseze țara în centrul Europei. Operând o apropiere istorică de Germania, fost dușman al Poloniei în decursul istoriei, a fost folosită cu succes o politică a negocierilor și a compromisului care a dus la avansarea poziției Poloniei fără a irita principalele capitale europene.
Timp de zece ani, după aderarea la Uniunea Europeană, Polonia s-a afirmat ca un partener ascultat la Bruxelles și un bun elev al UE.
Venirea la putere a partidului naționalist PiS ar putea schimba și poziția Poloniei față de refugiați. Jaroslaw Kaczynski a pus în cauză cetele de migranți și « riscurile epidemiologice » pe care ei le-ar putea cauza Poloniei. El s-ar putea alia în această privință cu primul ministru ungar Viktor Orban, pentru a refuza aplicarea cotelor și primirea de refugiați. Domnul Kaczynski a salutat și politica economică naționalistă a domnului Orban, iar programul PiS prevede preluarea unor părți din economia poloneză din mâinile grupurilor europene. PiS este apropiat de grupul conservatorilor britanici din Parlamentul european.
Naționalismul polonez nu va însemna însă răcirea relațiilor cu UE, din partea căreia Polonia a  avut și va mai avea mari beneficii sub formă de fonduri structurale .

Dezvoltarea Poloniei cu ajutorul fondurilor europene

Polonia a primit mari sume de bani din partea UE și a știut să le folosească din plin.
(Oare de ce noi nu suntem de loc în stare de așa ceva?)
 Între 2007 și 2013 Polonia a beneficiat de 81,5 miliarde de euro din partea UE. Acum Polonia este principalul beneficiar al fondurilor europene (mai mult decât Spania sau Franța) : între 2014 și 2020 Polonia va primi 82,5 miliarde de euro.
Cu acordul Comisiei europene, Polonia va destina aceste fonduri infrastructurii și mediului (27,5 miliarde), dezvoltării inteligente (8,6 miliarde), științei și educației (4,5 miliarde), dezvoltării regiunilor frontaliere de Est (2 miliarde) și domeniului informatic (2 miliarde). Fondurile rămase vor fi distribuite către programe regionale, care vor avea o structură similară cu programele naționale. 28 miliarde de euro vor fi destinați politicii agricole. Fondurile europene sunt în centrul oricărei politici poloneze.
Fondurile anterioare au fost folosite în special pentru dezvoltarea industriei poloneze, axată pe de o parte pe cercetare și dezvoltare pentru modernizarea echipamentelor industriale și pentru finanțarea marilor linii de producție iar pe de altă parte pentru modernizarea infrastructurii și relansarea activității miilor de întreprinderi poloneze. Din anul 2002, ponderea industriei poloneze a crescut continuu, depășind acum 33% din PIB.
Pentru a obține fonduri europene între 2007 și 2013 întreprinderile poloneze au prezentat business plans foarte ambițioase, obținând mijloace de producție supradimensionate și au demarat o concurență  puternică pe piața națională , ceea ce a dus la scăderea prețurilor. Există de asemenea disponibilități mari pentru export, unele dintre întreprinderile poloneze numărându-se acum printre giganții europeni.
Între 2007 și 2014 valoarea exporturilor poloneze s-a dublat.
După ce a avut o creștere medie de 4,1% între 2003 și 2013, țara a înregistrat o creștere de 3,4% în 2014 iar previziunile pentru 2015 sunt similare.
Întreprinderile mici și mijlocii au beneficiat și ele de fonduri europene.
Presa dă exemplul întreprinderii Sil Polonia, cu specific informatic (rețele și sisteme) care număra 200 de angajați. Întreprinderea a prezentat un proiect de dezvoltare (lucrat într-un an de zile) și a beneficiat de 7 milioane de euro din fonduri europene pentru recrutare de ingineri . S-au efectuat controale regulate asupra dezvoltării proiectului și s-a operat o asociere cu Sil France . Mica întreprindere a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro, lucrând pentru firme mari din Europa sau de pe alte continente. Acum întreprinderea are 1 800 de angajați, dintre care 800 au fost angajați anul trecut, iar până la sfârșitul anului se vor mai angaja 500 de persoane. O echipă de 50 de recrutori caută personal calificat în afara Poloniei, în Ucraina, în Africa sau în Franța.
Cercetarea și dezvoltarea – în centrul atenției
Inovația este considerată tema centrală a competitivității poloneze, care se pregătește deja pentru perioada în care nu va mai beneficia de fonduri europene.
Cercetarea și dezvoltarea vor primi fonduri sporite (12,5 miliarde de euro în 2020). Cu cât proiectul este mai novator, cu atât are mai multe șanse de a fi finanțat. De asemenea se cere dovada experienței în domeniu. Cooperarea cu universități științifice constituie un avantaj. Se urmărește de asemenea punerea pe piață a rezultatului cercetării .

Se acordă atenție tuturor proiectelor care favorizează competitivitatea, cum sunt inovația și performanța de mediu ridicată
Pentru că se dorește o dezvoltare durabilă, adică una care să nu distrugă resursele naturale și mediul înconjurător. 
În schimb societatea are două obligații: să cumpere active noi (în afară de cazul în care e vorba despre o întreprindere mică sau mijlocie) și să-și mențină investiția pe cel puțin cinci ani (3 ani pentru IMM).

Câtă deosebire față de ceea ce se petrece la noi!

E suficient să comparăm evoluția PIB din Polonia cu datele din România. Dacă în 1990 PIB-ul Poloniei era cu doar 50% mai mare decât al României, acum este de 2,75 ori mai mare ! 
*****************************************************************************************************************
14.11.2015
Ceea ce era de asteptat, s-a intamplat:
Polonia refuza sa primeasca migranti.
Doar ca a anuntat asta exact in momentul de dupa atentatele din Franta, adica in momentul in care aceasta decizie este explicabila prin insasi desfasurarea evenimentelor.
Dupa atentatele de la Paris, Polonia nu considera ca e posibil din punct de vedere politic sa respecte acordurile europene de relocalizare a imigrantilor, a declarat astazi (sambata 14.11.15)  Konrad Szymanski, viitor responsabil cu Afacerile europene in guvernul in curs de formare la Varsovia. 

luni, 19 octombrie 2015

Razboiul din Siria

Conflictul sirian reprezentat grafic


O imagine face mai mult decât 100 de cuvinte. Cum cei mai mulți dintre noi nu știm mare lucru despre războiul din Siria, o imagine grafică realizată de Le Monde -M International explică multe lucruri.

Așa că am tradus-o în românește, și pentru noi.

duminică, 18 octombrie 2015

Turcia foloseste migrantii ca sa intre in UE

Turcia cere să fie primită în Uniunea Europeană ca să se rezolve problema migranților.

Uniunea Europeană nu pare a fi găsit altă soluție decât să ceară ajutorul Turciei, care să primească mai mulți refugiați și în același timp să-și supravegheze mai bine frontierele (adică să nu-i lase să intre, sau să nu-i lase să iasă?)
Într-adevăr, atunci problema migranților se va rezolva dintr-o dată, căci cele trei milioane de migranți aflați în Turcia vor deveni și ei cetățeni europeni și deci vor putea circula legal spre Germania sau spre Suedia. 
Nu vor mai fi nevoiți să treacă prin Slovenia ori prin Croația, ci vor putea lua avionul direct spre Berlin. Asta va mări și cifra de afaceri a companiilor aeriene, deci iată - avantaje.
Portretul doamnei Angela Merkel cu văl islamic,
purtat de demonstranți pro imigrație
Doamna cancelar Angela Merkel, aflată azi (duminică) în vizită în Turcia pentru a discuta propunerile europene de ajutorare a Turciei: sume de bani, vize acordate ușor pentru cetățenii turci și până la urmă accelerarea formalităților de aderare a Turciei la UE.

Dar ministrul de externe turc a estimat că ar trebui ca UE să dea 3 miliarde de euro pe an Turciei.
Turcia dorește de asemenea instituirea unei „zone de securitate” de-a lungul frontierei cu Siria, dar europenii și americanii se tem că asta ar facilita intervențiile armate ale Turciei în nordul Siriei, unde locuiește o populație kurdă ce luptă cu Statul Islamic...

Păi atunci să fie primită Turcia în Uniunea Europeană, ca să știm o socoteală. Dacă intră și Statul Islamic în Uniunea Europeană, chiar nu vor mai fi probleme. Siria ar putea să fie primită de asemenea în UE. Adică de ce ar rămâne Siria pe dinafară? 

duminică, 11 octombrie 2015

UE cauta bani pentru migranti


Deja nu li se mai spune refugiați?

Se vehiculează ideea unei taxe pentru migranți

În presa germană pe internet (Süddeutsche Zeitung) se scrie despre  discuțiile dintre Comisia europeană și guvernul german în privința înființării unei taxe europene excepționale destinate finanțării gestiunii crizei migranților.
Ideia acestui  ” impozit de solidaritate” ar fi fost discutată și la Adunarea generală  FMI - Banca Mondială.
Ar fi vorba despre o suprataxă pe carburanți sau pe TVA - cam în felul în care a susținut Germania de Vest , după reunificare, Germania de Est.
Sumele colectate în acest fel ar fi îndreptate spre Spania, Italia, Bulgaria și Grecia, pentru ca aceste țări să-și securizeze mai bine frontierele. De asemenea, o parte din bani ar fi folosiți în afara Europei, pentru a se îmbunătăți condițiile în care sunt primiți migranții în țări ”sigure” aflate la perferia Uniunii și a condițiilor de trai din țările de origine ale migranților.

Purtătorul de cuvânt al guvernului german a dezmințit știrea, spunând  ” .nu dorim nici creșterea de impozite în Germania, nici crearea unei taxe europene”.

Totuși, Berlinul și Bruxelles caută surse de venit pentru a finanța măsurile preconizate pentru frânarea afluxului de migranți spre Europa - scrie Süddeutsche Zeitung.
Totuși, ideea a plăcut unor cercuri de extremă dreaptă din Franța .
Fluxul de migranți s-a mărit.
În acestă săptămână, în Grecia au ajuns 7000 de migranți pe zi!
Conform cotidianului Bild, Germania ar putea primi anul acesta până la 1,5 milioane de persoane, mult mai multe decât se preconizase.
UE s-a angajat joi, la o conferință ce a avut loc la Luxemburg, să ajute țările de tranzit din Balcanii de vest și cele învecinate cu Siria ,(ai căror reprezentanți veniseră la conferința respectivă)  cerându-le în schimb o serie de măsuri .

Primul hotspot deschis în insula Lesbos

În circa zece zile se va deschide primul centru de înregistrare și de triere a migranților, ( hotspot) în insula greacă Lesbos, la Mytilene. . Acolo migranții vor fi identificați, apoi triați. Următoarele centre hotspot se vor organiza în insulele Kos , Samos, Chios și Leros,
Centrul de la Lesbos va fi organizat într-o tabără existentă pentru refugiați , alcătuit din construcții prefabricate.
Pentru organizarea acestor centre, Grecia va primi un ajutor mărit din partea Uniunii Europene, cu mai mult personal și fonduri sporite.
În aceste centre se va stabili dacă migranții au venit în Europa din motive economice sau pentru că fug de război. Migranții din motive economice vor fi trimiși înapoi, iar refugfii  de război vor fi orientați spre procedura de azil.
La fața locului vor fi agențiile Frontex pentru supravegherea frontierelor, Eosa pentru azil și Europol pentru poliție. Amprentele digitale ale migranților vor fi stocate în baza de date europeană Eurodac.
De la începutul anului, 400 000 de persoane au debarcat pe coastele Greciei.

Jean Asselborn, Ministrul Afacerilor străine și europene și al imigrației și azilului din Luxemburg s-a deplasat sâmbătă la Atena împrenă cu Comisarul european pentru Migrații și Afaceri interne, pentru a observa gestionarea crizei migranților în insulele Greciei.
El a spus că solicitanții de azil vor fi ”primiți cu demnitate”, dar că ei trebuie să accepte să fie înregistrați, pentru că trebuie să știm ”cine bate la poarta noastră”.
Jean Asselborn a salutat colaborarea exemplară cu autoritățile din Grecia și a pledat pentru responsabilitatea colectivă și europeană în gestiunea frontierelor exterioare, explicând că ” asta nu înseamnă că suveranitatea unui stat e diluată, ci că se aduce un ajutpr celor care il cer în privința gestionării frontierelor exterioare”. .
El a adăugat că fără o gestionare rațională și eficace a frontierelor exterioare ale UE, spațiul Schengen se va distruge, pentru că fiecare țară va reintroduce controale la frontierele interioare.

Pentru moment cei veniți din Siria, din Eritreea și din Irak sunt considerați refugiați de război, cei din Afganistan nefiind incluși printre cei ce vor fi repartizați în țările UE.

ONU a cerut un efort internațional pentru a ajuta la repatrierea milioanelor de afgani care au plecat în străinătate în ultimii ani , existând opinia că această repatriere ar ajuta la stabilizarea situației din această țară.

Cam jumătate dintre cei ajunși pe insula Lesbos sunt sirieni, ceilalți fiind în majoritate afgani, dar și palestinieni, iranieni și pakistanezi.

Mulți tineri pretind că nu au încă 18 ani, pentru că minorii singuri primesc drept de azil.

Afganii refuză însă să fie retrimiși în patrie și fiind foarte numeroși, îi îngrijorează pe oficialii greci, care se tem că vor rămâne cu ei pe cap.
Ce vor face cu cei care nu sunt primiți în țările UE? Ar trebui ca Grecia să organizeze centre de detenție pentru zeci de mii de persoane ce urmează a fi repatriate forțat?
Ministrul grec Mouzalas a declarat că Grecia nu are vocația de a deveni ”un gigantic lagăr de concentrare ”. El a explicat că în Grecia nu se pot prevedea 100 000 de locuri de primire sau 200 000 de locuri de detenție pentru migranții ce nu vor primi drept de azil.
Cum au fost primiți în Franța
Unii afgani, mai norocoși, au ajuns deja în unele țări europene, cum ar fi Franța.
Presa relatează cum sunt cazați 700 de migranți într-un liceu parizian dezafectat. Cetățenii din zonă donează sistematic migranților colete cu haine - pe care unii migranți și le însușesc pentru a le vinde în exterior. O persoană voluntară le dă migranților lecții de limbă franceză.  Oamenii sunt cazați în fostele săli de clasă cu ziduri deteriorate și cu pardoseli umede și dorm pe saltele puse una lângă alta.  Li se oferă o masă pe zi. Masa e preparată la fața locului de o voluntară ajutată de unii dintre migranți. Situația lor e provizorie, căci primarul a declarat că locul prezintă un risc grav de securitate și probleme de igienă, așa încât trebuie să fie evacuat într-o lună. Cei ce sunt eligibili pentru azil vor fi adăpostiți timp de o lună până se vor îndeplini formalitățile. Persoanele vulnerabile, femeile și copiii vor fi relocate în alt centru de primire. Exită zvonuri despre violuri, cazuri de prostituție și taxe cerute pentru a dormi pe o saltea.
************************************************************************************************************************
25.10.2015
Agenția europeană de supraveghere a frontierelor - Frontex - trebuie să organizeze procedura de înregistrare a celor care cer azil, dar și să participe mai activ la polititica de trimitere înapoi  a celor care nu primesc dreptul de azil. Dar ei așteaptă încă banii promiși din partea UE.

Rezolvarea problemei migranților - conform domnului Fabrice Leggeri, directorul executiv al Frontex - este ”tratarea problemei la sursă, adică în Grecia” (conform Le Monde fr -”migrants dans les balkans un sommet operationnel pour une situation exceptionnelle”). El susține organizarea de ”hot spot” de către autoritățile naționale, ajutate de către agențiile europene. Un hot spot este un loc de debarcare și de primire în care diferite agenții europene să „trateze fluxul” împreună cu autoritățile naționale.
Frontex procedează la un prim examen pentru a determina naționalitatea, apoi o audiere pentru a stabili profilul persoanei, drumul pe care l-a urmat  etc.  Agenția poate de asemenea să culeagă informații asupra grupurilor criminale organizate, pe care le va transmite la poliție și la Europol.
Biroul de azil european primește informațiile și pornește procesul de „relocalizare” pentru cei care îndeplinesc condițiile de azil în UE.
Persoanele audiate și înregistrate care nu sunt eligibile pentru statutul de azilant trebuie să fie retrimise în țările de origine. Dar ei au dreptul de a face apel și de a aștepta răspunsul. În acest timp, aceste persoane vor rămâne în centre de reținere.
Responsabilii subliniază însă că marea majoritate a celor care cer azil refuză procedura de înregistrare, pentru că se tem că vor fi trimiși într-o țară în care nu doresc să meargă...

S-a constatat efectiv la Lesbos că 100 de sirieni au cerut azil de la 1 ianuarie 2015, în timp ce 120 000 de persoane (cel puțin) au ajuns pe această insulă. Se dorește ca adevărații refugiați să îndeplinească formalitățile necesare, pentru ca ceilalți să poată fi trimiși înapoi...
Jean-Claude Junker afirmă că această criză poate dura zece ani.
Se propune crearea unui corp de pază a frontierelor europene și se așteaptă proiectul Comisiei și decizia Consiliului în decembrie.
Dar la care frontiere europene se referă proiectul?
România este sau nu este între frontierele europene?
Domnul Fabrice Leggeri spune că misiunea FRONTEX este gestionarea frontierelor exterioare pentru a asigura buna funcționare a spațiului Schengen.

Prin urmare, atâta vreme cât România nu este primită în spațiul Schengen, ea nu va fi efectiv în interiorul granițelor europene, pe care ar urma să le păzească acel corp de pază integrată ce urmează a se înființa  și care va cupringe și pază de coastă, pentru frontierele maritime. 

S-a propus ca fiecare stat din UE să contribuie cu câte o sumă de bani pentru această pază integrată, iar suma va fi stabilită ”de o serie de criterii, printre care și partea de supraveghere a frontierelor exterioare ale UE pe care o asumă deja”.
Din câte știm, România a cheltuit deja sume mari de bani pentru securizarea frontierelor sale, pe care le consideră și ale Uniunii Europene. Rămâne de văzut dacă și Uniunea Europeană ne consideră în interiorul frontierelor sale, sau în afara lor.....

Comisia evocă și posibilitatea creării unei ”forțe de reacție rapidă” ce ar putea interveni în 24 sau 48 de ore, dar și înființarea unui „Birou de întoarceri” care să grăbească și să organizeze repatrierea celor care nu au primit drept de azil.
Condițiile în care stau migranții la Calais, în Franța
Între timp, Le Monde descrie în articolul „Dans la «jungle» de Calais” condițiile în care trăiesc circa 3000 de persoane (în alte articole se vorbește despre 800) pe un câmp din afara orașului, într-o tabără de corturi înghesuite unele într-altele, cu doar câteva puncte de apă, câteva toalete și câteva dușuri,  la care se stă la coadă.

Corturile au fost donate de către ONG-uri. Se distribuie o singură masă pe zi (pentru care se așteaptă trei ore la coadă)  și doar 500 de persoane pot accede zilnic la duș.
Cadre medicale care u vizitat centrul  Jules-Ferry semnalează o puternică epidemie de râie. O epidemie de varicelă, ca și diferite răni căpătate în urma încercărilor de a trece garduri de sârmă ghimpată au fost de asemenea semnalate.
Femeile și copiii, tot circa 3000, au primit adăpost într-un centru de recreere care „a fost rechiziționat” în acest scop.
În tabăra de corturi (tabăra de la Jules-Ferry) nu există autorități sanitare, iar pompierii refuză să intre. (Nici n-ar putea, după cât de înghesuite sunt corturile).
De săptămâna viitoare, însă, se vor lua măsuri pentru a se îmbunătăți asistența sanitară pentru migranți. Se vor face vaccinări, iar asistența medicală va fi pe toată durata zilei.
Pentru îngrijiri medicale, pentru cei care nu au asigurare de sănătate (cum e cazul migranților) , un medic acordă consultații timp de două-trei ore pe zi, într-un cabinet aflat la distanță de o oră de mers pe jos. Pentru îngrijiri stomatologice, o jumătate de zi pe săptămână.
Acești migranți s-au adunat la Callais pentru a trece în Marea Britanie prin tunelul de sub Canalul Mânecii, dar autoritățile au sporit acum paza la acest tunel....
Migranții nu vor să se îndepărteze de Calais, sperând să poată trece până la urmă în Marea Britanie.
Între timp, din pricina lipsei de condiții igienice, tabăra de corturi a fost desființată - iar migranții s-au adăpostit pe unde au putut.
S-a solicitat autorităților să furnizeze căsuțe din lemn pentru adăpostirea migranților.

************************************************************************************************************************
29.10.2015

Migranții din Calais sunt trimiși în „centre de reținere” din alte zone ale Franței

La 21 octombrie, după demolarea taberei de corturi , 46 de persoane au fost trimise cu avionul la mii de kilometri spre sud, la Centrul de reținere administrativă (CRA) din Nîmes . A urmat un val de puneri în retenție de o amploare fără precedent. (Conform Le Monde)
Pe 22 octombrie, alți 50 de migranți au fost trimiși cu autobuzul la CRA Mesnil-Amelot (Seine-et-Marne), apoi alți 50 au fost trimiși cu avionul la CRA din Cornebarrieu, aproape de Toulouse.
Încă 50 de persoane au fost trimise la Marsilia iar alți 50 de migranți - la Metz.  Alt grup de 50 de persoane a fost trimis la Mesnil, Fluxul trimiterilor în centrele de reținere este proporțional cu fluxul  de sosiri în zona Calais.
************************************************************************************************************************
Ministrul de Interne al Franței se felicită pentru măsurile luate în zona Calais: nici un migrant nu mai trece în Marea Britanie de le 25 octombrie (ilegal, prin canalul Pas-de Calais).

joi, 24 septembrie 2015

Oameni si foci

Vanatoarea de foci

Am văzut intr-un film documentar cum erau vânate niște foci mari, de câteva tone fiecare, care se cheama „foci elefant”.
Focile erau pe malul oceanului, în grup foarte mare. Un grup de 4-5 oameni înarmați cu niste bâte lungi s-au apropiat de grupul de foci. Unul dintre oameni s-a dus drept la una dintre foci , paremi-se chiar  un mascul enorm. La apropierea omului, foca și-a ridicat mult capul , depășind omul în înălțime. Omul i-a aplicat scurt o lovitură de bâtă în cap, iar foca s-a prăvălit la pământ. Celelalte foci s-au foit puțin, dar fără să fugă în apă sau să faca altceva notabil. Omul s-a apropiat de a doua focă și a culcat-o la pământ în același fel. Celelalte foci iarăși n-au facut altceva decât să se neliniștească puțin, dar fără sa facă nimic altceva. Oamenii au continuat, doborând una dupa alta o mulțime de foci- documentarul nu ne-a mai arătat câte anume, dar faleza era acoperită de leșuri.  
M-am întrebat de ce aceste animale, care au totuși o inteligență asemănatoare cu a altor mamifere,  stăteau în felul acesta și asteptau  fără a face nimic. Erau animale foarte masive și ar fi fost de ajuns să se bulucească toate asupra oamenilor ca să-i strivească sub greutatea lor. Aveau și dinți, cu care s-ar fi putut apăra. Ori ar fi putut să se refugieze în apă. Totuși, ele se mulțumeau să fornăie și să se balanseze puțin și atât. Cea în dreptul căreia ajungea un om cu bâtă încerca să se ferească, dar era doborată rapid, în timp ce focile celelalte asteptau  fără a încerca să intervină toate odată, sau fără ca măcar să fugă în apă. 
M-am gândit atunci că aceste animale au ca singur dușman natural ursul polar. El vânează întotdeauna o singură focă, din care poate mânca pe urmă multă vreme, așa că dacă a vânat o focă nu va mai vâna alta decât după destul de mult timp.  Așa încât focile își închipuiau că oamenii, dacă și-au luat deja o pradă nu vor mai dori alta.
Da, dar acelea erau niște animale, iar inteligența lor era limitată.



Dar ce spuneți de oamenii care gândesc oarecum asemanator?

Aflăm abia acum că la o ședință ce a avut loc prin luna iunie, la UE s-a propus ca fiecare stat din cele 28 ale UE să primeasca o COTA PARTE  din 40 000 de emigranți ce ajunseseră în Europa.  (De fapt ...fiecare stat în afară de anumite state, menționate mai departe). României i-ar fi revenit după un calcul oarecare 1700 de refugiați .
Ce a facut reprezentantul României în acest caz? Exact ca o focă, și-a închipuit că dacă acceptă acest număr de refugiați, UE nu ne va cere niciodată să primim mai mulți. 
Acceptăm 1700 de refugiati și cu asta -basta - pe vecie.

„Mai mulți nu putem
Așa că nu a contestat sistemul în sine, nici nu a vorbit despre numărul MARE de refugiați pe care noi i-am primit deja fără să ne plângem la UE (în treacăt a spus cineva la tv că România găzduiește în prezent aproximativ 80.000 de cetățeni străini, dintre care 54.000 sunt cetățeni din afara spațiului Uniunii Europene, iar 24.000 sunt cetățeni originari din state UE. În ultimul an au intrat în România aproape 13.000 de cetățeni străini, arată datele Oficiului Român pentru Imigrări, citate de Ziarul Financiar. Cei mai mulți cetățeni străini provin din Republica Moldova, aproximativ 15.500 de persoane, dar sunt și din Turcia -9.200, din China -7.600, din Siria 1.987, din SUA-1.743 si din Serbia-1.196. Cei mai mulți străini, adică 16.500 de persoane, se află în țara noastră deoarece sunt membri de familie ai unui cetățean român.)
Nu și-au pus reprezentanții noștri nici un moment întrebarea cum cum se va rezolva problema celorlalte mii de  migranți aflați deja în Italia, Grecia și Ungaria. El a crezut că nouă nu ni se va cere mai mult, deși  se vorbise despre un algoritm și un procent care să ramână ca regulă și pe viitor.

Premierul ungar s-a mobilizat imediat , s-a deplasat la organismele de conducere ale UE și a avut convorbiri cu toți șefii acestora. S-a organizat și o reuniune a grupului țărilor din Estul UE  - dar reprezentanții României au stat liniștiti acasă.

Când s-a pus problema să fie „relocați” (adică strămutați/colonizați) pe teritoriile celorlalte țări din UE (în afară desigur de Ungaria, Italia, Grecia, Marea Britanie, Irlanda și Danemarca, ce știuseră să-și apere interesele) încă 120 000 de migranți după același algoritm, nouă revenindu-ne de data asta 7000 de persoane (dintre care circa 2000 de sirieni și restul africani și afgani) , reprezentanții noștri s-au neliniștit puțin, dar tot nu le-a venit sa creadă. Cum adică, parca era vorba doar de 1700?

Tot nu s-au sfătuit ai noștri cu reprezentanții celorlalte țări care erau contra cotelor obligatorii. Au crezut că poate vor avea noroc și "năpasta" va trece de la sine. 
Și iată că la Consiliul JAI,  Polonia (care nu se stie ce a negociat cu UE) nu s-a mai opus cotelor obligatorii. Așa că Romania nu a avut nici o șansă.

Acum ai nostri încep să ne spună ca n-o fi nici o nenorocire dacă primim 7000 de migranți, fie ei și africani , că tot nu avem locuri de munca nici pentru ai noștri. Și unde avem deja atâția asistați social, vom mai avea 7000, ce o sa fie? 

Ni se spune acum că putem să-i primim chiar cu ușurință pe cei 7000.  Încă-i bine!

(Nu   vom mai indexa pensiile cu rata inflației și conform măririi salariilor , așa că vom micșora de  fapt pensiile ca putere de cumpărare și vom imparti astfel aceiasi bani la mai multe mii de persoane. Numarul pensionarilor autohtoni va scădea rapid din pricina hranei sărăcacioase, a lipsei de medicamente și a statului în frig iarna. Banii astfel economisiți vor fi repartizați noilor sosiți, care sunt -poate- obisnuiti sa traiasca la limita subzistentei. Vor veni însa cei de la UE și vor controla condițiile lor, fiți siguri. ).
Da, s-a spus că UE va da 6000 de euro pentru fiecare refugiat. Dar asta va fi pentru toți cei 10 ani cât va avea acel refugiat drept de rezidență la noi. Așa că dacă împărțim cei 6000 de euro la 10, aflăm că va trebui să ne descurcăm cu 600 de euro pe an pentru casa, masa, școlarizarea și îngrijirile medicale pentru  fiecare emigrant. 
Sigur, unii dintre ei vor învăța limba română și poate își vor găsi un loc de muncă. Sau mai degrabă, dacă au ceva bani de acasă, vor porni un negoț, cum au facut deja destui arabi pe la noi.

Doar că pe cei mai școliți îi vor opri probabil cei care fac repartizarea, doar cine împarte parte își face, nu? Iar cei cu puține șanse de adaptare sau cei suspectați de legături cu organizații teroriste vor fi îndepărtați din spațiul Schengen – ia ghiciți unde?  

Clar, nu aceasta e viata la care au visat migranții cand au pornit în bejenie. Desigur că vor vrea să plece de aici și să ajungă în țările bogate din UE, așa cum și-au dorit. Doar că li s-au luat amprentele și îndată ce vor fi depistați pe teritoriul altui stat din UE vor fi returnați imediat acolo unde au fost „relocați”. Adică la noi, dacă aici fuseseră repartizați. Și asta fara a li se mai plăti vreo sumă pentru „îndulcirea hapului”, așa cum s-a facut pentru cetățenii români și bulgari care au fost repatriați în grupuri mari din Franța sau din alte țări europene.
Acum iarăși ai nostri se leagănă cu iluzia că acesta va fi numarul final de migranți trimiși obligatoriu la noi, în regim de domiciliu forțat.  Asta, în pofida faptului că se vorbește despre milioane de migranți care așteaptă la rând să urmeze exemplul celor de până acum.
Deja se spune că cei care au traversat ilegal Mediterana în anul 2015 ar fi 350 000. Păi atunci să ne așteptăm ca și numărul de migranți repartizați nouă, de data asta în mod automat și fără alte discuții, să creasca la 20 400.  Cota pe anul ăsta. Și cu asta s-ar termina, oare?

Așa credeau și focile, că nu se poate ca nenorocirea să loveasca din nou. Dar au fost vânate până ce nu mai ramaseseră decât câteva exemplare.  Acum nu mai sunt vânate, într-adevar, dar diversitatea lor genetică e foarte redusa (ele provin dintr-un  număr foarte mic de exemplare ce nu au fost vânate în secolele trecute) , așa încât continuă sa fie specie periclitată.

Așa că acum înțelegem de ce Ungaria a ridicat garduri la graniță. 

Fiindcă în felul ăsta, ei iși rezolvă problema: emigranții care au intrat deja la ei sunt trimiși urgent mai departe, iar UE îi repartizează in diferite ALTE țări, iar alții nu vor mai intra, deci în Ungaria nu va mai fi nici un azilant .
Gardul servește și Austriei și Germaniei, pentru că va stăvili șuvoiul de emigranți. Să nu uităm că premierul ungar s-a sfatuit cu președintele unui partid din coaliția de guvernământ din Germania înainte de a trece la ridicarea gardurilor. De asemenea, Ungaria propune soluții pentru rezolvarea situației:  plăți către țările în care se refugiază inițial azilanții (Turcia, Liban), avansând chiar și cifre. E clar că și asta a fost discutat cu Germania, dar e mai bine să se înceapă negocierea cu cifre avansate de Ungaria, pe care să se discute mai târziu cu Germania. Tot Ungaria propune ca forțe maritime militare ale UE să păzească în Mediterana ca sa returneze bărcile cu azilanți. Desigur și asta s-a discutat "mai sus", dar e mai bine ca propunerea sa pară că vine de la cineva care vorbește mai mult în nume propriu. 
Noi ne laudăm că nu facem garduri. Chestionat în aceasta problemă, un reprezentant al nostru (parcă ministrul de externe) a spus că noi avem granițe naturale care ne feresc de migranți clandestini: ” avem Dunărea!".  Se vede că nu se uitase pe hartă să vada că avem granițe terestre spre sud-vest, dar și spre celelalte puncte cardinale. Si apoi,  dacă nu i-a oprit Mediterana pe migranții acestia, credeți că îi va opri un fluviu?

Noi ne laudăm că avem supraveghere electronică a granițelor, așa încât îi vom repera îndată pe cei care ar trece ilegal frontiera. 
Bun, si dupa ce îi vom repera, ce vom face? Doar nu vom trage în ei. Dacă ar fi doi-trei, i-am putea duce la postul de Poliție . Dar dacă sunt mii? Ni se arată corturile pregătite. Și mai departe? Dacă vom incerca să-i trimitem cu trenuri spre Ungaria, știm deja ce vor face ungurii: îi vor aresta pe însoțitori și vor returna migranții la noi., spre satisfacția Germaniei și Austriei.  
Parcă tot mai buna e soluția gardului  - care a fost experimentată deja cu succes de Israel.
S-a mai spus la "tembelizor" că de fapt noi avem nevoie să vina popor la noi, pentru că ai noștri au plecat în număr mare iar cei care mai sunt în țară nu prea fac copii. Chiar spuneau unii "pricepători" că ar trebui "să-i atragem" pe emigranți. Dar comentatorii care spun așa ceva nu adaugă și motivele pentru care românii au plecat peste hotare iar cei care sunt aici nu prea mai fac copii: aici nu sunt locuri de muncă! Complexele industriale de la noi au fost distruse sistematic. Orașe întregi care fuseseră create în jurul unor uriașe complexe industriale sunt acum golite de locuitori, pentru că nu mai există locuri de muncă. Orașul Onești, de pildă, în care se aduceau înainte materii prime petroliere cu uriasele petroliere românești (care au disparut și ele) avea un uriaș combinat petrochimic - alături de alte patru rafinării românești. Nu mai avem niciuna.  Și nu e decât un exemplu.
Țările din Vest primesc un anumit numar de emigranți, dar îi aleg în funcție de pregătire, vârstă și de nevoile economiei lor. Pe ceilalți îi trimit altundeva. Unde? La cei care nu au posibilitatea să aleagă.....
Dar noi asteptăm în continuare să vedem: poate că fenomenul acesta se va opri de la sine, fără să facem noi nimic. 

Credeți? 

Și încă ceva: cine credeți că va fi mai agreat în UE: România, care întâi a fost de acord, apoi s-a opus  categoric, apoi a fost de acord fiind silită, sau Ungaria care și-a negociat de la început poziția și rămâne ferm la ea, având acordul tacit al UE, pentru că a adoptat măsuri care convin și Austriei și Germaniei?
Cine va ieși mai bine din aceasta criză: România, care va primi contra voinței ei oricâți emigranți îi vor vi trimiși de UE, inclusiv din Ungaria, sau Ungaria, care nu va primi NICI UN EMIGRANT,  cu aprobarea UE? 


******************************************************************************
Update 26.01.2018
Care e situația la începutul anului 2018?

Pentru migranții veniți pe diferite căi funcționează foarte multe ONG-uri care se ocupă de cursuri pentru adaptarea acestora în România și pentru găsirea de locuri de muncă pentru aceiași migranți.

În paralel, numeroase firme (în general străine, așa cum sunt în cea mai mare parte firmele ce acționează la noi ) aduc muncitori străini pentru activitățile pe care le desfășoară aici. Spunând că la noi nu găsesc mână de lucru calificată în meseriile de care au nevoie, ei aduc muncitori din țările cele mai îndepărtate, de multe ori țările de origină ale investitorilor respectivi. Aceștia vin cu familiile lor, desigur. 
 Aproape 1500 de străini au obținut, în primele opt luni ale anului 2014, dreptul de a munci în România.  Cei mai mulți vin din China, Filipine, Turcia , Indi și chiar SUA.  Ei lucrează în IT, petrol și gaze sau servicii.  În general ei sunt calificați, având studii superioare sau medii, foarte puțini fiind calificați. 
La sfârșitul anului 2017 firmele străine „au cerut deschiderea granițelor pentru muncitorii străini” - deci pentru străinii din alte țări care ar dori să se stabilească aici. Pentru ei salariul minim ar fi salariul mediu de la noi (peste 3000 de lei/lună) .
În fiecare an , începând din 1914, se aprobă un contingent de lucrători din alte țări care să vină să se stabilească aici.
Pentru anul 2017, s-a aprobat venirea a 5000 de lucrători permanenți, 1700 de lucrători detașați, alți 700 persoane transferate în interiorul companiei străine, 500 lucrători înalt calificați, 400 de sezonieri, 100 de lucrători stagiari și 100 de lucrători transfrontalieri. 

Observăm că majoritatea e formată din lucrători permanenți, care se stabilesc aici cu familiile lor. 
Pe de altă parte, angajatorii au declarat în același an că au 7300 de locuri de muncă vacante. Deci urmează să vină în continuare mii de persoane din străinătate, cei mai puțin calificați fiind aduși din Filipine, Thailanda, Nepal și Vietnam.  
La noi s-au desființat școlile profesionale.
Bucătari nepalezi, curieri ucrainieni, constructori vietnamezi , plătiți cu salariul mediu pe economie iau locul românilor plecați peste graniță. Pentru angajatori e bine. Își aleg lucrătorii pe care îi vor, din țările care le convin.
Dar care vor fi urmările? 
În Ungaria s-au gândit deja: acolo nu se dorește schimbarea caracterului etnic al populației.
Dar la noi? Se gândește cineva la asta?

La începutul anului 2016 erau la noi peste 25000 de muncitori străini angajați cu forme legale.
Câți or fi acum?
Asta, în timp ce românii plecați la muncă în străinătate spun că nu găsesc de lucru aici!