marți, 26 aprilie 2016

Circul de la Opera

26.04.2016

Un circ rusinos la Opera din Bucuresti



Am trait sa o vedem si pe asta: celor doi mari artisti li s-a interzis accesul in cladirea TNB!
Iar discutia cu dl vicepremierul V. Dancu s-a transformat intr-o adunare haotica, in care celor doi mari artisti li s-au adus acuzatii absurde si nedrepte, [n conditiile in care ei chiar au dat nu doar munca si devotament, dar si bani din propriile buzunare pentru baletul operei noastre:
Daca chiar vreti sa aflati adevarul, adevarul este acesta: cati bani am platit din buzunarul nostru pentru balet..."
a spus Alina Cojocaru, careia , ca sa i se gaseasca un "nod in papura" i s-a reprosat pe ton rastit ca vorbeste cu accent strain, in conditiile in care a plecat de la noua ani din tara !
Acuzatii demne de teatrul absurd: 
 "Se vede ca nu stii nimic despre din ce se compune Constitutia acestui neam, cand sotul tau a ocupat un post care nu face parte din Constitutia acestei tari", i-a strigat din sala balerinul pensionar Ioan Tugearu.
Ion Tugearu pretinde deci a sti "despre din ce se compune Constituria" si ca acolo nu e inscris postul de director artistic la baletul Operei. Comentariile sunt de prisos, afirmatia atingand culmi ale ridicolului. 


Foto Agerpres de la conferinta de presa
Am fost de fata cand, in cadrul unei conferinte de presa organizate in holul Operei, dupa o reprezentatie de gala , directorul de atunci al Operei, Dinca, l-a prezentat oficial pe Johann Kobborg drept directorul artistic al colectivului de balet. Ca dl. Dinca, pe langa alte pacate care ii sunt imputabile l-a avut si pe acela ca nu s-a ingrijit ca aceste afirmatii oficiale, inscrise si pe site-ul Operei, sa fie transpuse si in schema organizatorica a institutiei pe care o conducea, asta nu e vina lui J. Kobborg.  Johann Kobborg si-a facut din plin datoria ca director artistic al baletului, facand in acelasi timp si munca de coregraf si de balerin, cu sau fara "patalama" in schema ramasa in urma a Operei. Progresul a fost vadit si a umplut sala de spectacol la reprezentatiile de balet, obtinand aprecieri si peste hotare. 
Ca suflul nou adus de J. Kobborg la baletul Operei ii contrariaza pe anumiti pensionari ai institutiei, care nu se pot adapta  conceptiilor artistice contemporane, este de inteles. Alina Cojocaru a avut delicatetea de a nu le arunca in fata acest adevar, multumindu-se sa spuna, in timp ce pleca din sala in care nu i se daduse voie sa vorbeasca: ""Ma rog ca tara mea intr-o zi sa se trezeasca""


Din partea ministrului Culturii avem insa alte asteptari. Adica macar el ar trebui sa fie treaz si sa-si dea seama in ce consta faimosul conflict si din ce provine el.

Balerinii de la noi nu au studii superioare

In tara noastra nu exista invatamant superior de balet! Balerinii nostri de clasa internationala studiau pe vremuri in URSS (unde scoala de balet est ela un inalt nivel), iar acum mai studiaza pe la Londra (cum era cazul tinerei aceleia despre care am aflat doar dupa ce a murit) sau prin alte tari. Altgel, raman doar cu studiile de la Liceul de Coregrafie. Asta ii face sa faca fata cu greu competitiei cu balerinii din alte tari. Sigur, unii dintre ei reusesc, cu mari eforturi proprii, dar altii-nu.
In privinta cantaretilor lucrurile stau mai bine, adica exista invatamant superioare de muzica. Dupa ce termina studiile de canto, cantaretii romani mai buni cauta sa interpreteze cateva roluri pe scena Operei de la noi, pentru a avea o carte de vizita, ca apoi sa plece de urgenta peste hotare, acolo unde sunt bine remunerati si unde au posibilitatea de a interpreta o gama foarte variata de roluri, nu doar acele cateva ce se reprezinta la noi de ani de zile. Uitati-va cati cantareti romani de opera sunt peste hotare!
(In paranteza fie spus, in cadrul acestui circ ce se desfasoara - in loc de spectacole- la TNB am putut auzi si corul din Nabucco "cantat" de catre artistii operei din Bucuresti: o prestatie de care ar trebui sa le fie rusine, daca vor sa mai fie considerati artisti lirici. Nu conteaza ca se dorea a fi un protest , ceea ce a frapat a fost degringolada muzicala de neadmis pentru niste profesionisti de prim rang. Ati ascultat aceasta piesa muzicala cantata de corul Operei Scala din Milano sau al altei Opere demne de acest nume? Faceti atunci, va rog, diferenta! Niste adevarati profesionisti nu au voie sa transforme o celebra piesa muzicala, arhicunoscuta, intr-o "cantare" mai prejos de un cor satesc. Daca asta e cartea lor de vizita, atunci rau au ajuns!)
Balerinii, insa, nu au aceasta posibilitate, de a pleca sa danseze pe marile scene de aiurea : diferentele dintre ei si balerinii din Vest sunt prea mari. Asa incat multi dintre ei ei raman aici, complacandu-se in mediocritate, platiti cu lefuri de mizerie, dar fericiti ca nimeni nu le cere sa invete o limba straina sau , si mai dificil, sa atinga performante comparabile cu cele de pe marile scene.
Desigur, nu toti sunt asa. Exista printre balerinii de la Opera si personalitati artistice de valoare, care muncesc din greu ca sa dobandeasca si sa mentina un nivel artistic ridicat, care au in palmares creatii artistice remarcabile.  Acestia nu pot decat sa se bucure ca printre ei au venit doua mari personalitati din acest domeniu, de la care au enorm de invatat  si care ii pot ajuta sa se afirme si pe plan international, asa cum, desigur, isi doresc. Ei vor sa apara in spectacole si isi respecta publicul , nu fac parte dintre cei care anuleaza spectacole ca sa .... ca sa ce?
Ca sa continue sa se balaceasca in mizeria cu care s-au obisnuit? Ca sa discrediteze total Opera Nationala in fata opiniei publice internationale? Ca sa stopeze orice progres ?

Un comentariu:

Anonim spunea...

Ioan Tugearu a avut o cariera foarte frumoasa ca balerin , coregraf si profesor de balet, dar totusi la 79 de ani ar trebui sa-i lase si pe altii mai tineri sa conduca baletul Operei.
El a avut acest titlu :"director şi coregraf principal al baletului Operei din Bucureşti"intre 1 aprilie 1992 si 31 septembrie 1993. De ce adica nu ar trebui sa fie acum Johann Kobborg pe acest post?