Final în extaz: Johan Kobborg și Alina Cojocaru în Mayerling
Ismene Brown
faimosul cuplu pe scena Royal Opera din Londra. |
Acest balet a fost reprezentat si pe scena Operei din Bucuresi de catre faimosul cuplu Alina Cojocaru-Johan Kobborg. Nu am vazut insa nici o cronica deslte el in mass media de la noi. Acum, cand vad ca nu putem produce decat scandaluri in mai toate domeniile, m-am gandit sa traduc aici un articol scris pe 6 iunie 2013 de Ismene Brown in The Arts desk com, cu prilejul ultimei reprezentatii sustinute de catre acest
Asadar seara trecuta, dupa un scurt anunt socant, primul cuplu de la Royal Ballet a aparut in ultimul spectacol cu compania, in Mayerling -ul lui MacMillan , o experiență terifiantă, pe care eu stiu ca nu o voi vedea depășiă vreodată.
Johan Kobborg si Alina Cojocaru au
binecuvântat acest mileniu, ambii artiști care au folosit ușurința abilităților
lor fizice naturale ca să se coboare în locuri emoționale întunecate, și care
noaptea trecută a epuizat rapid biletele la Royal Opera.. Kobborg, Lumina piciorului (the
Light-of-foot), Cojocaru , Lumina inimii (the Light-of-heart), dansand departe in cel mai intunecat cel mai
sumbru balet dintre toate.
Cerintele baletului Mayerling privind
rolul conducător de sex masculin sunt bine-cunoscute - șase femei ca partenere in
pas de deux, asta împinge mult dincolo de ceea ce baletul a exprimat vreodată
în duet, atat emotional cat si fizic- locuri extreme, un bărbat cu mama sa, soția
lui, amante , unele pentru confort, alții pentru comploturi disperate
secrete . Kenneth MacMillan, prin 1978, știa că acrobația obositoare nu însemna
nimic, atunci când un bărbat și o femeie se întâlnesc cu excepția cazului în
care e vorba de de disperare.
Personajul său, Rudolf, folosește și abuzeaza de femei, dar femeile ii sunt
complici, dorind acest lucru. Imaginea unor
caractere deteriorate este nefericita, dar cu totul convingătoare.
Rudolf este pe o traiectorie spre iad încă de la început: a face o
căsătorie imperială pompoasă cu o prințesă anonimă, frămantările legate de asta,
și sentimentele proprii fată de o amantă manipulatoare, o multime de
prostituate, și în cele din urmă o fană adolescentă care se va face nimic să
fie cu el.
In acest loc turbulent, multi dansatori foarte buni l-au interpretat pe Rudolf cu un procent de nevinovăție, ca pe o victimă
a actiunilor părintești, sau au schițat ceva mai respingător pentru spectatori ,
nuantand dupa propriile lor imaginații.
Nimeni nu a completat în fiecare detaliu și nuanta un Rudolph atat de puternic și de neiertătoar ca incomparabilul
Kobborg.
El a implinit ieri 41 de ani
(articolul dateaza de pe 6 iunie 2013 n.n.) și publicul a cântat pătimaș "La multi ani" pentru el la
sfârșitul spectacolului) .El a suferit foarte mult, de luni de zile, de o
accidentare la spate. Toate acestea - vârsta, durerea, oboseala - el le-a
folosit pentru un efect zguduitor în spectacol. Înțepenit și apatic, Rudolf-ul lui ia o cina plina de orori, ca Macbeth, si și-a vândut sufletul ca Faust. Îmi amintesc de
nobletea Rudolf –ului lui Irek Mukhamedov de acum 20 de ani, sfărâmata sub
presiune, refugiindu-se în droguri; Cel al lui Kobborg a fost un om ce se indreapta
singur spre în întuneric, cu un pumnal
in mana, fara nici o scuza el însuși.
Urmărind pasiunile contorsionate și pasiunile greu de stapanit din atât de
ametitoarear coregrafie a lui MacMillan, te afli angajat într-o discuție morală
despre suflete și răscumpărare.
Cât de rău, nebun sau trist este Rudolf? Ar putea o terapie intensă sau un fel
de asistență socială l-ar fi salvat? Rudolf-ul lui Kobborg este un om singur, la
limita de neiertat. Dar nu de neiertat
pe de-a-ntregul. Licăririle unui suflet tremură în salturi bruște ale danezului,
ca niste contururi luminoase în jurul unui intuneric de nepătruns
Kobborg manipuleaza
femeile din jurul lui ca pe cartile de joc Ele nu inseamna nimic pentru el.
Nu este nimic neajutorat in el, spre deosebire de alte interpretări (foarte
emotionante), ale lui Rudolf. El manevreaza femeile din viața lui în jurul la
întâmplare, ca și cărți de joc. Adică ele nu inseamna, literalmente, nimic.
El este complet conștient de goliciunea sufletului său, aproape curios cu
privire la aceasta. El nu iartă pe nimeni, pe el însuși se iartă cel mai puțin.
Singura persoana pe care o fereste de critica este mama lui, fragila
imparateasa Elizabeth – ilogic intelectial,
dar din punct de vedere emotional ea este salvarea lui Rudolf.
Am facut un dus ieri seara pentru a putea privi acest complicat si teribil
barbat. El facea grimase ca un bandit, lumea sa plina de unghiuri strambe si de
colturi intunecate era ilustrata in dansul sau torturat..
El a plans vazand-o pe mama sa evitata de tatal lui, dar cant tanara Maria Vetsera intra in aceasta lume, va temeti
pentru ea. Cojocareu interpreteaza de la inceput un personaj plin de orgoliu – ea
isi indreapta pistolul spre cap ca sa arate ca intra in jocul lui. Apoi, cateva
secunde mai tarziu, ea e cuprinsa de teama, nelinistindu-se pana unde va merge
acest joc
Chiar daca ei si-au gasit moartea in jocurile sexuale extreme ale lui MacMillan,
ea inca se convingea pe sine sa creada in el, ea a murit in teama si indoiala,
nu intr-un extaz. Doamne, ce dureros a fost.
Buchete de flori si pentru Genesia Rosato in rolul mamei Mariei si mai ales
lui James Hay, al carui Bratfisch anunta un nou talent pasionant.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu