vineri, 22 aprilie 2016

Cojocaru si Kobborg in Mayerling

Final în extaz: Johan Kobborg și Alina Cojocaru în Mayerling


Ismene Brown
faimosul cuplu pe scena Royal Opera din Londra.  

Acest balet a fost reprezentat si pe scena Operei din Bucuresi de catre faimosul cuplu Alina Cojocaru-Johan Kobborg. Nu am vazut insa nici o cronica deslte el in mass media de la noi. Acum, cand vad ca nu putem produce decat scandaluri in mai toate domeniile, m-am gandit sa traduc aici un articol scris pe 6 iunie 2013 de Ismene Brown in The Arts desk com, cu prilejul ultimei reprezentatii sustinute de catre acest 


Asadar seara trecuta, dupa un scurt anunt socant,  primul cuplu de la Royal Ballet  a aparut  in ultimul spectacol cu compania, in  Mayerling  -ul lui MacMillan  , o experiență terifiantă, pe care eu stiu ca nu o voi vedea depășiă vreodată. 
Johan Kobborg si Alina Cojocaru au binecuvântat acest mileniu, ambii artiști care au folosit ușurința abilităților lor fizice naturale ca să se coboare în locuri emoționale întunecate, și care noaptea trecută a epuizat rapid biletele la  Royal Opera.. Kobborg, Lumina piciorului (the Light-of-foot), Cojocaru , Lumina inimii (the Light-of-heart), dansand departe in cel mai intunecat cel mai sumbru balet dintre toate.
Cerintele baletului Mayerling privind rolul conducător de sex masculin sunt bine-cunoscute - șase femei ca partenere in pas de deux, asta împinge mult dincolo de ceea ce baletul a exprimat vreodată în duet, atat emotional cat si fizic- locuri extreme, un bărbat cu mama sa, soția lui, amante , unele pentru confort, alții pentru comploturi disperate secrete . Kenneth MacMillan, prin 1978, știa că acrobația obositoare nu însemna nimic, atunci când un bărbat și o femeie se întâlnesc cu excepția cazului în care e vorba de de disperare.
Personajul său, Rudolf, folosește și abuzeaza de femei, dar femeile ii sunt complici, dorind acest lucru.  Imaginea unor caractere deteriorate este nefericita, dar cu totul convingătoare.
Rudolf este pe o traiectorie spre iad încă de la început: a face o căsătorie imperială pompoasă cu o prințesă anonimă, frămantările legate de asta, și sentimentele proprii fată de o amantă manipulatoare, o multime de prostituate, și în cele din urmă o fană adolescentă care se va face nimic să fie cu el.
In acest loc turbulent, multi dansatori foarte buni l-au interpretat pe  Rudolf cu un procent de nevinovăție, ca pe o victimă a actiunilor părintești, sau au schițat ceva mai respingător pentru spectatori , nuantand dupa  propriile lor imaginații. Nimeni nu a completat în fiecare detaliu și nuanta  un Rudolph atat  de puternic și de neiertătoar ca incomparabilul Kobborg.

El a implinit  ieri 41 de ani (articolul dateaza de pe 6 iunie 2013 n.n.) și publicul a cântat pătimaș "La multi ani" pentru el la sfârșitul spectacolului) .El a suferit foarte mult, de luni de zile, de o accidentare la spate. Toate acestea - vârsta, durerea, oboseala - el le-a folosit pentru un efect zguduitor în spectacol. Înțepenit și apatic, Rudolf-ul  lui ia o cina plina de orori, ca Macbeth, si  și-a vândut sufletul ca Faust. Îmi amintesc de nobletea Rudolf –ului lui Irek Mukhamedov de acum 20 de ani, sfărâmata sub presiune, refugiindu-se în droguri; Cel al lui Kobborg a fost un om ce se indreapta singur spre  în întuneric, cu un pumnal in mana, fara nici o scuza el însuși.
Urmărind pasiunile contorsionate și pasiunile greu de stapanit din atât de ametitoarear coregrafie a lui MacMillan, te afli angajat într-o discuție morală despre suflete și răscumpărare.
Cât de rău, nebun sau trist este Rudolf? Ar putea o terapie intensă sau un fel de asistență socială l-ar fi salvat? Rudolf-ul lui Kobborg este un om singur, la limita  de neiertat. Dar nu de neiertat pe de-a-ntregul. Licăririle unui suflet tremură în salturi bruște ale danezului, ca niste contururi luminoase în jurul unui intuneric de nepătruns

Kobborg manipuleaza femeile din jurul lui ca pe cartile de joc Ele nu inseamna nimic pentru el.
Nu este nimic neajutorat in el, spre deosebire de alte interpretări (foarte emotionante), ale lui Rudolf. El manevreaza femeile din viața lui în jurul la întâmplare, ca și cărți de joc. Adică ele nu inseamna, literalmente, nimic.
El este complet conștient de goliciunea sufletului său, aproape curios cu privire la aceasta. El nu iartă pe nimeni, pe el însuși se iartă cel mai puțin.


Singura persoana pe care o fereste de critica este mama lui, fragila imparateasa  Elizabeth – ilogic intelectial, dar din punct de vedere emotional ea este salvarea lui Rudolf.
Am facut un dus ieri seara pentru a putea privi acest complicat si teribil barbat. El facea grimase ca un bandit, lumea sa plina de unghiuri strambe si de colturi intunecate era ilustrata in dansul sau torturat..
El a plans vazand-o pe mama sa evitata de tatal lui, dar cant tanara Maria  Vetsera intra in aceasta lume, va temeti pentru ea. Cojocareu interpreteaza de la inceput un personaj plin de orgoliu – ea isi indreapta pistolul spre cap ca sa arate ca intra in jocul lui. Apoi, cateva secunde mai tarziu, ea e cuprinsa de teama, nelinistindu-se pana unde va merge acest joc
Chiar daca ei si-au gasit moartea in jocurile sexuale extreme ale lui MacMillan, ea inca se convingea pe sine sa creada in el, ea a murit in teama si indoiala, nu intr-un extaz. Doamne, ce dureros a fost.
Buchete de flori si pentru Genesia Rosato in rolul mamei Mariei si mai ales lui James Hay, al carui Bratfisch anunta un nou talent pasionant.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cam asa sunt vazuti acesti artisti la Londra. Iar la noi? 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu