marți, 26 aprilie 2016

Circul de la Opera

26.04.2016

Un circ rușinos la Opera din București



Am trăit să o vedem și pe asta: unor mari artiști li s-a interzis accesul în clădirea TNB!
E vorba despre Alina Cojocaru și Johan Kobborg!
Iar discuția televizată cu dl vicepremier V. Dancu, desfășurată în sala mare a Operei din București  s-a transformat intr-o adunare haotică, in care celor doi mari artiști li s-au adus acuzații absurde și nedrepte, în condițiile în care ei chiar au dat nu doar muncă și devotament, dar și bani din propriile buzunare pentru baletul operei noastre:
Daca chiar vreti sa aflati adevarul, adevarul este acesta: cati bani am platit din buzunarul nostru pentru balet..."
a spus Alina Cojocaru, careia , ca sa i se gaseasca un "nod in papura" i s-a reprosat pe ton răstit că vorbește cu accent străin, in condițiile in care ea a plecat de la noua ani din țară !
Acuzații demne de teatrul absurd: 
 "Se vede ca nu știi nimic despre din ce se compune Constituția acestui neam, când soțul tău a ocupat un post care nu face parte din Constituția acestei țări", i-a strigat din sală balerinul pensionar Ioan Tugearu (care înțelegem că fusese invitat acolo, deși nu mai era de multă vreme angajat al Operei din București, probabil tocmai pentru a deveni purtătorul de cuvânt al celor nemulțumiți).
Ion Tugearu pretinde deci a ști "despre din ce se compune Constituția" și că acolo nu e înscris postul de director artistic la baletul Operei. Comentariile sunt de prisos, afirmația atingând culmi ale ridicolului. 

Toate astea se petreceau după ce    fusese declarată o grevă la Operă!
Care să fi fost motivele? 
-Balerinilor li s-a cerut să învețe măcar câteva cuvinte în engleză, pentru a înțelege indicațiile date de Johan Kobborg. 
-Johan Kobborg exercita funcția de director al Baletului , dar și funcția de coregraf fiind angajat de fapt pe postul de balerin (și plătit cu salariu - cu totul modest- de balerin) 
- Johan Kobborg a pus în scenă spectacole noi de balet și a organizat turnee în străinătate, din banii încasați plătind prime substanțiale balerinilor participanți, dar și cumpărând unele materiale necesare balerinilor.

Foto Agerpres de la conferința de presă
Fusesem de față când, în cadrul unei conferințe de presă organizate în 2014 in holul Operei, după o reprezentație de gală , directorul de atunci al Operei, Dincă, l-a prezentat oficial pe Johan Kobborg drept directorul artistic al colectivului de balet. Că dl. Dincă, pe langă alte păcate care ii sunt imputabile l-a avut și pe acela că nu s-a îngrijit ca aceste afirmații oficiale, înscrise și pe site-ul Operei, sa fie transpuse și în schema organizatorică a instituției pe care o conducea, asta nu e vina lui J. Kobborg.  
Johan Kobborg si-a facut din plin datoria ca director artistic al baletului, facând în același timp și munca de coregraf și de balerin, cu sau fara "patalama" în schema ramasă în urmă a Operei. Progresul a fost vădit și a umplut sala de spectacol la reprezentațiile de balet, obținînd aprecieri și peste hotare. 
Și acum?

Că suflul nou adus de J. Kobborg la baletul Operei îi contrariază pe anumiți pensionari ai instituției, care nu se pot adapta  concepțiilor artistice contemporane, este de înteles. Că balerinii care nu puteau învăța câteva cuvinte într-o limbă străină erau invidioși pe cei care participau la turneele aducătoare de venituri din străinătate, iarăși înțelegem . Că foști balerini actualmente octogenari au probleme de înțelegere, putem trece cu vederea. Dar nu sunt de iertat cei care au transformat Opera într-un circ rușinos.
Alina Cojocaru a avut delicatețea de a nu le arunca in față aceste adevăruri, mulțumindu-se să spună, în timp ce pleca din sala în care nu i se dăduse voie să vorbească: "
"Mă rog ca țara mea într-o zi să se trezească""


Din partea ministrului Culturii avem însă alte așteptari. Adică măcar el ar trebui să fie treaz și să-și dea seama în ce consta faimosul conflict și din ce provine el.

Balerinii de la noi nu au studii superioare

În țara noastră nu există învațământ superior de balet! Balerinii noștri de clasă internațională studiau pe vremuri în URSS (unde școala de balet este la un înalt nivel), iar acum mai studiază pe la Londra (cum era cazul tinerei aceleia despre care noi am aflat doar dupa ce a murit) sau prin alte țări. Altfel, balerinii noștri rămân doar cu studiile de la Liceul de Coregrafie. Asta îi face să faca față cu greu competiției cu balerinii din alte țări. Sigur, unii dintre ei reușesc, cu mari eforturi proprii, dar alții-nu.
În privința cântăretilor de operă lucrurile stau mai bine, adică există învățământ superior de muzică. După ce termină studiile de canto, cântăreții români mai buni caută să interpreteze câteva roluri pe scena Operei de la noi, pentru a avea o carte de vizită, ca apoi sa plece de urgență peste hotare, acolo unde sunt bine remunerați și unde au posibilitatea de a interpreta o gama foarte variată de roluri, nu doar acele câteva ce se reprezintă la noi de ani de zile. Uitați-vă câți cântăreți români de operă sunt peste hotare!
(In paranteză fie spus, în cadrul acestui circ ce se desfașoară - în loc de spectacole- la TNB am putut auzi și corul din Nabucco "cântat" de catre artiștii operei din București: o prestație de care ar trebui sa le fie rușine, dacă vor sa mai fie considerați artiști lirici. Nu contează că se dorea a fi un protest , ceea ce a frapat a fost degringolada muzicală de neadmis pentru niște profesioniști de prim rang. Ați ascultat aceasta piesă muzicală cântată de corul Operei Scala din Milano sau al altei Opere demne de acest nume? Faceți atunci, vă rog, diferența! Niște adevărați profesioniști nu au voie să transforme o celebră piesă muzicală, arhicunoscută, ântr-o "cântare" mai prejos de un cor sătesc. Dacă asta e cartea lor de vizită, atunci rău au ajuns!)
Balerinii, însă, nu au aceasta posibilitate, de a pleca să danseze pe marile scene de aiurea : diferențele dintre ei si balerinii din Vest sunt prea mari. Așa încât mulți dintre ei ei rămân aici, complăcându-se în mediocritate, plătiți cu lefuri de mizerie, dar fericiti că nimeni nu le cere să învețe o limbă străină sau , și mai dificil, să atingă performanțe comparabile cu cele de pe marile scene.
Desigur, nu toți sunt așa. Există printre balerinii de la Operă și personalități artistice de valoare, care muncesc din greu ca să dobândească și să mențină un nivel artistic ridicat, care au în palmares creații artistice remarcabile.  Acestia nu pot decât să se bucure că printre ei au venit două mari personalități din acest domeniu, de la care au enorm de invățat  și care îi pot ajuta să se afirme și pe plan internațional, așa cum, desigur, își doresc. Ei vor să apară în spectacole și iși respectă publicul , nu fac parte dintre cei care anuleaza spectacole ca să .... ca să ce?

Ca să continue să se bălăcească în mizeria cu care s-au obișnuit? Ca să discrediteze total Opera Națională în fața opiniei publice internaționale? Ca să stopeze orice progres ?

Un comentariu:

Anonim spunea...

Ioan Tugearu a avut o cariera foarte frumoasa ca balerin , coregraf si profesor de balet, dar totusi la 79 de ani ar trebui sa-i lase si pe altii mai tineri sa conduca baletul Operei.
El a avut acest titlu :"director şi coregraf principal al baletului Operei din Bucureşti"intre 1 aprilie 1992 si 31 septembrie 1993. De ce adica nu ar trebui sa fie acum Johann Kobborg pe acest post?