duminică, 30 noiembrie 2014

Nabucco revine in actualitate

28.09.2014

Turcia a demarat proiectul TANAP

30.11.2014

Slovacia propune proiectul Eastring, prin Romania 



Primul ministru al Turciei, Ahmet Davutoglu a declarat că se pornesc lucrările la proiectul TANAP (Conducta Trans Anatoliană de  Gaz Natural )
Proiectul a fost descris ca  ca un proiect de pace, de conectare a Caucazul de Balcani
conf. worldbulletin

Conducta Trans-Anatoliană , TANAP , va transporta gaz de la domeniul producător de gaz Shah Deniz  din Azerbaidjan către Europa, prin Turcia. Primul ministru turc a declarat joi înaintea vizitei sale oficiale în Azerbaidjan că acesta va fi un vis devenit realitate. 
Turcia a avut vineri şi sâmbătă discuţii bilaterale cu Azerbaidjan , stabilind ultimele linii generale ale  ale proiectului. 
Se estimează că aproximativ 6 miliarde de metri cubi de gaze naturale vor fi livrate  anual Turciei şi 10 miliarde de metri cubi în Europa prin conducta TANAP, care este proiectată să fie deschisă în 2018 și în care Turcia are o pondere de 30 la sută în cadrul proiectului.

Ministrul Energiei și Resurselor Naturale al Turciei , Taner Yildiz, și ministrul Industriei și Energiei al Azerbaidjanului  ,Natig Aliyev, au semnat memorandumul de înțelegere cu privire la TANAP pe 26 mai 2014.
Acest proiect are o mare importanţă şi pentru noi, românii, pentru că - după cum se vede pe harta pe care am preluat-o de la world bulletin - gazoduc-ul TANAP va trebui să fie continuat de alte conducte de gaz, care să ducă gazele naturale spre Italia (TAP) şi spre Austria (Nabucco).
Iar proiectul Nabucco ar urma să treacă şi prin ţara noastră şi ştim că România a făcut deja investiţii pentru această lucrare.

Această nouă sursă de gaze naturale constituie într-adevăr o alternativă la gazul rusesc şi ar putea să ne scape de coşmarul ca alţii să extragă gazele noastre de şist, lăsându-ne în urmă natura distrusă.

Fracturarea hidraulică distruge apa freatică şi resursele de apă de suprafaţă, iar apa este resursa cea mai de preţ a omenirii, mult mai preţioasă decât hidrocarburile, pentru simplul motiv că fără apă nu se poate trăi, în timp ce hidrocarburile pot fi înlocuite cu alte surse de energie, regenerabilă.  
Iar până atunci, putem cumpăra gaze , având DOUĂ SURSE CONCURENTE: Rusia şi Azerbaidjan. Pe acelaşi traseu ar putea veni şi gaze din Iran.  

(Trebuie spus că şi gazele de şist care ar fi extrase de la noi, fie de către Chevron, fie de către Gazprom tot ar trebui să vie cumpărate de noi dacă am vrea să le folosim, iar gazele de şist sunt mai scumpe decât cele extrase după metodele tradiţionale, pentru că forajele la mare adâncime sunt mai scumpe).

Aşa încât, să sperăm că în paralel cu lucrările din Anatolia se vor desfăşura şi lucrările la proiectul Nabucco, în Bulgaria şi în România, astfel încât în jurul anului 2018 să putem avea şi noi acces la această sursă de gaze. 
Spre deosebire de South Stream, construit în principal de Gazprom , Nabucco va trece doar prin ţări ale Uniunii Europene. 
Acum se va vedea , din poziţia Uniunii Europene, dacă oficialii din UE vor într-adevăr să reducă dependenţa Uniunii Europene de gazul rusesc sau nu!


Proiectul, care fusese anunţat încă din 2011, ar urma să coste 10-11 miliarde de dolari şi să ajungă până în anul 2023 la capacitatea de transport de 31 de miliarde de metri cubi de gaz, iar în etapa finală prevăzută pentru anul 2026 la 60 de miliarde de metri cubi de gaz!
Gazoduc-ul va începe de la Sangachal, de pe teritoriul Azerbaidjanului prin extinderea conductei existente South Caucasus.
Traseul de pe teritoriul Uniunii Europene rămâne a fi definitivat - acum să vedem ce va zice UE!
Acţionarul principal al conductei TANAP va fi o firmă din Azerbaidjan cu 80% şi două firme din Turcia cu 20%, iar sediul societăţii mixte TANAP va fi în Olanda.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

30.11.2014

Slovacia propune proiectul Eastring


Eustream, operatorul sistemului de gazoducte din Slovacia a propus construirea unei conducte care să unească Sud-Vestul Ucrainei (Bugeac) cu...Vestul Ucrainei (Rutenia), aproape de graniţa cu Ungaria (vedeţi pe hartă),  trecând prin România, între Isaccea şi Negreşti Oaş, acolo făcând joncţiunea cu conductele din Ungaria şi Slovacia.
Noul proiect ar avea o capacitate iniţială de 12,5 miliarde de metri cubi de gaze, urmând a creşte ulterior la 20 de miliarde de metri cubi. Scopul gazoducului ar fi..."reducerea dependenţei de Rusia" (conform spuselor preşedintelui Eustream redate de The Moscow Times).

Cum ar face asta? 

Păi.. pompând gaze naturale din Rusia , aduse prin Sud-Vestul Ucrainei, din conducta Isaccea-Negru Vodă spre conducta Soyuz din Ucraina şi apoi spre Ungaria şi Slovacia.
Sau invers. (Conducta va funcţiona în ambele sensuri).
Adică, pompând gaze de la  aeroporturile vestul Europei (unde ar sosi cu avioane, desigur  ) prin Slovacia şi România continuând  spre...desigur Rusia, dacă ăsta e traseul.
Bine, bine, dar Vestul Europei de unde ar aduce gaze , că doar importă tot din Rusia!.
Sau s-ar aduce cu avioanele din SUA? Mai greu de crezut. 
Dar se spune că gazele naturale respective ar alimenta şi Bulgaria. (Prin conducta existentă ce traversează Dobrogea, să înţelegem).

O nouă sursă de gaze

Foarte interesant este că se afirmă că proiectul ar oferi regiunii " o nouă sursă de gaze naturale".
Care ar fi aceasta? 
Din Rusia? Nu, că e sursa "tradiţională", veche.
Din Vestul Europei? N-am auzit să fie surse noi pe acolo.
Se spune că s-ar evita Ucraina, care are probleme cu Rusia. Dar ambele capete ale noului traseu ar fi în Ucraina! 

"Noi detalii vor fi făcute cunoscute peste câteva săptămâni, după discuţiile cu UE".

Deci proiectul nu a fost făcut în colaborare cu UE.  Dar el promite aprovizionarea cu gaze a Balcanilor cu gaze din UE !.   El a fost anunţat în The Moscow Times. Ce să mai credem?

Se spune că noul traseu, propus de Slovacia, "ar putea alimenta Sud-Estul Europei cu gaze din Iran, Irak, Egipt, Israel sau Cipru".  Păi dacă e vorba de alimentarea Sud-Estului Europei cu gaze din Orientul apropiet, ce rost are traseul spre Oaş?  O simplă privire a hărţii arată că aprovizionarea cu gaze din Iran şi Irak sau din Azerbaigean are ca traseu logic Traseul Anatolian al South Stram, iar traseul propus de Slovacia nu prevede joncţiunea cu acesta.

Care ar fi atunci misterioasa nouă sursă de gaz?

Nu rămân decât gazele de şist din România!

Prin urmare, deja Slovacia face proiecte pentru trimiterea gazelor de şist din România spre Ucraina, Ungaria, Slovacia şi vestul Europei. 


Dar pe români i-a întrebat cineva dacă sunt de acord ca Chevron (sau Gazprom, că şi ei au concesiuni la noi) să extragă gazele noastre ca să le vândă în Ucraina şi UE, lăsându-ne nouă doar dezastrul ecologic ireversibil?





^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Update 2.12.2014
Într-o conferinţă de presă comună cu preşedintele turc, Vladimir Putin a declarat că "Rusia este practic gata să construiască un punct nodal de transport de gaz natural la graniţa turco-greacă pentru a compensa pentru abandonarea proiectului ruso-italian South Stream.".
Aflăm din presa străină că nu ar mai fi vorba despre traversarea Mării Negre, cum era vorba în cadrul proiectului South Stream, ci despre un gazoduc terestru construit de Rusia de-a lungul Anatoliei, până la graniţa Turciei cu Grecia. (Adică pe traseul proiectului Nabucco, probabil, pentru care Turcia a pregătit deja terenurile necesare). 
De unde, probabil ar urma , conform propunerii slovace făcută în The Moscow Times , să fie duse prin România spre Ungaria, Slovacia şi Europa de Vest. Desigur, "pentru reducerea dependenţei de gazele ruseşti" - după cum se argumenta în propunerea slovacă.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu