miercuri, 30 aprilie 2014

Gazprom aliat cu OMV


Tronson austriac al South Stream

Tronsonul ocoleşte România


Vocea Rusiei şi televiziunea Rossia 24 au anunţat marţi că grupul public gazier rusesc Gazprom a semnat un memorandum asupra construirii unui tronson austriac al gazoduc ului South Stream, destinat să ducă gazul rusesc în Europa.
Noul traseu va întări poziţia grupului austriac OMV.
În acest context s-au întâlnit la Viena PDG al Gazprom  Alexei Miller, ministrul austriac al Economiei Reinhold Mitterlehner, şi PDG al OMV, Gerhard Roiss.
Gazoduc ul va trece în parte pe sub Marea Neagră, va ocoli România (chiar cu preţul unui traseu mai lung)  şi va ajunge în oraşul austriac Baumgarten, trecând şi prin Ungaria. După o convorbire între Alexei Miller şi Viktor Orban, primul ministru al Ungariei, s-a anunţat că tronsonul ungar al South Stream va fi dat în folosinţă în 2017. A luat fiinţă , pentru acest proiect, South Stream Hungary, societate în care sunt pe picior de egalitate Gazprom şi MVM (Hungarian Electrical Works -companie ungară de stat) .
Noua ramură a traseului este colorată violet

Documentele necesare vor fi gata în 2015 iar livrarea de gaz către Austria va începe din 2017, cantităţile livrate putând ajunge la 32 miliarde de m3 pe an cu începere din 2018.
În decembrie 2009 grupul austriac OMV şi bursa austriacă au creat o "Bursă a gazului".
Parteneriatul cu Gazprom îi va grupului OMV asigura poziţia de lider pe piaţa Europeană şi deţinerea unei poziţii strategice în inima Europei centrale.
Gazprom şi OMV se asociază şi pentru platforme de distribuţie în Europa centrală, ce vor servi nu doar Austria, ci şi Germania, Italia, Franţa, Slovenia, Croaţia şi Ungaria.
La ora actuală, platforma de distribuţie gazieră Central European Gaz Hub GmbH (CEGH) are ca acţionari OMV (65%), Bursa din Viena (20%) şi grupul energetic slovac Eustream (15%).
OMV, regia austriacă de gestiune a petrolului, este o companie petrolieră privată, fondată în 1956, cu sediul la Viena. 51% din capitalul său circulă pe piaţă, 31,5% e deţinut de holdingul public de participare al statului austriac, 17% aparţine IPC-oficiul public a participărilor petroliere ale statului Abou Dhabi.
Compania ar fi fost la capătul gazoduc ului Nabucco, ce trebuia să aducă gazul natural din Iran până în Austria, prin Turcia, Balcani, România şi Ungaria.  Obiectivul era de a se asigura o altă sursă decât Rusia. Dar OMV a încheiat acum un parteneriat cu Rusia.
OMV s-a asociat şi cu Transpetrol, întreprindere petrolieră semi-publică slovacă, pentru a construi cu începere din 2008 conducta de petrol Bratislava-Schwechat. Acest tronson trebuie să lege rafinăria austriacă de conducta de petrol transeuropeană Drujba şi să asigure conectarea directă la câmpurile petroliere ruse.

OMV, care cumpără 6,5 miliarde de m3gaz/an de la Gazprom face parte dintre puţinele companii europene care sunt autorizate să revândă gazul rusesc în afara pieţei sale proprii.
Dar noi de ce nu cumpărăm gaz de la OMV şi luăm de la ruşi, la preţul lor "special"?
OMV a cumpărat şi acţiuni petroliere în Tunisia, în ianuarie 2011, pentru a deţine hidrocarburi provenind sau tranzitând Tunisia.

"Proiectul South Stream a fost gândit pentru a reduce dependenţa de ţările tranzitate. în special a Ucrainei." Dar el nu ocoleşte doar Ucraina, ci şi România
Oare mai este România în UE, sau a fost dată afară şi nu ştim noi?
South Stream  va avea capacitatea de 63 miliarde de m3/an , va avea patru conducte, fiecare pentru câte 15,75 miliarde m3 şi va ajunge la capacitatea proiectată în anul 2016. O parte din traseu va trece pe fundul Mării Negre, prin apele teritoriale turce şi va lega litoralul rus de litoralul bulgar, traversând apoi Bulgaria, Slovenia şi ajungând în Italia.
Proiectul e finanţat de Gazprom (50%), grupul italian Rni (20%), Wintershall şi EDF (15% fiecare)

Şefii diplomaţiilor rusă şi sârbă  au anunţat la Viena că s-au pus  de acord asupra construirii gazoduc-ului (pe teritoriul sârbesc), şi de asemenea asupra "situaţiei din Ucraina".

Schimbarea statutului Crimeei nu va avea nici un impact asupra itinerarului South Stream, a anunţat Mario Meren, membru în consiliul de administraţie al grupului german Wintershall, care participă la proiect. Grupul german Siemens va furniza echipamentele pentru tronsonul submarin, care va fi construit de o companie italiană, în cooperare cu compania elveţiană Allseas Group.
Cotidianul rusesc Nezavissimaia Gazeta a publicat un articol în care se aprecia că investiţia pentru South Stream ar putea să nu fie rentabilă, pentru că Europa intenţionează să îşi micşoreze consumul de gaz rusesc.
(Nu-i nimic, Rusia va vinde gaze în China.)

Pe de altă parte, ministrul turc al Energiei şi Resurselor Naturale a declarat că în condiţiile în care SUA presează partenerii europeni să suspende cooperarea cu Rusia ca urmare a evenimentelor din Ucraina, Turcia a propus Rusiei să treacă o parte din traseul conductei paneuropene pe teritoriul turc, în loc de a-l trece pe sub mare. (Trecând şi prin Georgia- dar probabil nu va fi cazul. ).

Capacitatea globală a secţiunii marine a gazoduc-ului va fi de 63 de miliarde de m3/an. Ea va avea o lungime de circa 900 km şi va trece la o adâncime de peste 2 km. Costul a fost evaluat la 8,6 miliarde de euro. Pentru traseul terestru prin Bulgaria se discută asupra a două opţiuni: fie prin nord-vestul Bulgariei, fie prin sud-vestul acestei ţări. Primele tuburi de oţel dintre cele 840 000 tone prevăzute pentru gazoduc au început să sosească în porturile bulgăreşti.

Al Treilea pachet energie al UE interzice societăţilor producătoare de gaz să fie şi proprietare ale conductelor de transport de gaze din regiune (ca măsură antimonopol). Rusia consideră că aplicarea acestor norme proiectului South Stream ar fi lipsită de fundament juridic (conform lui Vladimir Tchijov, reprezentantul permanent al Rusiei pe lângă UE).

Livrările de gaze către Bulgaria vor începe la sfârşitul anului 2015.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 04.06.2014

South Stream Bulgaria aduce sancţiuni din partea UE

Jose Manuel Barroso a comunicat Primului ministru al Bulgariei că anumite aspecte legate de construirea South Stream pe teritoriul bulgar par să contravină dreptului european, lucrarea fiind atribuită în mod preferenţial , netransparent, fără respectarea regulilor interioare de piaţă  şi fără respectarea reglementărilor europene asupra energiei.

Comisia a cerut explicaţii şi a cerut suspendarea lucrărilor până la terminarea discuţiilor.


Marţi, societatea South Stream Bulgaria, care a fost înfiinţată special pentru a se ocupa de construirea proiectului pe teritoriul bulgar, a anunţat că lucrarea a fost încredinţată consorţiului Stroytransgaz .
Principalii acţionari ai Stroytransgaz sunt Volga Group (ce aparţine lui Genadi Timşenko ) cu 63% şi  Gazprombank  cu 20%.
Genadi Timşenko  figurează pe lista de funcţionari şi de oameni de afaceri ruşi ce sunt supuşi sancţiunilor pentru rolul lor în criza din Ucraina şi în anexarea Crimeei. El este considerat un prieten apropiat al preşedintelui Vladimir Putin şi al şaselea printre miliardarii din Rusia.

"Al treilea pachet energetic" adoptat de UE interzice companiilor producătoare de gaz să fie în acelaşi timp şi proprietare ale conductelor de transport gaz.


Un gazoduc transadriatic


UE preconizează pentru anii viitori şi un gazoduc transadriatic, (Trans Adriatic Pipeline- TAP) ce va livra ţărilor din UE gaze provenind din Azerbaidjan. Traseul ar duce gazul din Marea Caspică, plecând de la frontiera greco-turcă, traversând Grecia, Albania şi Marea Adriatică, pentru a ajunge în Italia.  Proiectul este susţinut mai ales de companiile Total, BP, Statoil şi E.ON şi , conform aprecierii Pdg Alexei Miller al Gazprom, îngroapă definitiv proiectul Nabucco.
Analiştii observă că traseul TAP traversează ţări cu piaţă relativ minoră - Grecia şi Albania - , pe când proiectul Nabucco , ce trecea prin Europa centrală, ar fi reprezentat o concurenţă directă entru clienţii gigantului Gazprom.
Proiectul TAP datează de circa 10 ani, dar nu a fost încă început, consorţiul Shah Deniz II, care deţine rezervele azere din Marea Caspică promiţând să înceapă lucrările în anul 2015, lucrările fiind finalizate în 2019.
Această decizie bucură mult Grecia, căreia proiectul i-ar aduce 1,5 miliarde euro şi 2000 de locuri de muncă. Acest proiect ar reda importanţa geopolitică Greciei, ce va deveni un centru de tranzit de energie. Interesant că nu prea se vorbeşte despre traseul de pe teritoriul Turciei, care este figurat punctat.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 25.06.2013
Astăzi a apărut ştirea cu noul traseu al SouthStream şi la televizoarele noastre. Am văzut însă la unele posturi de televiziune o animaţie care indica traseul ce ar trece şi prin România - din păcate e vorba doar o greşeală. Cei care au făcut animaţia arătau pe teritoriul ţării noastre traseul ce era prevăzut pentru Nabucco (e colorat cu maron pe harta din acest articol).
Sigur că ar fi fost mai logic să treacă pe la noi, care (cică) suntem în UE, decât prin Serbia....dar se vede treaba că austriecii îi preferă pe sârbi. Că doar de la ei au petrolul cei de la OMV, nu?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update 19.07.2013
Comisia europeană a recomandat Serbiei să suspende lucrările la South Stream
Proiectul nu respectă legislaţia europeană.
În acest moment proiectul este blocat şi în Bulgaria, din aceleaşi motive.
Ungaria însă continuă lucrările la proiect, în ciuda recomandărilor UE şi nimeni nu pare să observe.
Italia se opune sancţiunilor aplicate de către UE Rusiei, pentru că susţine grupul ENI care este implicat în proiectul South Stream, având o participare de 20%.
Aflată acum la preşedenţia (prin rotaţie ) a Uniunii Europene, Italia sprijină continuarea proiectului South Stream. Sandro Gozi, plenipotenţiar la UE a declarat presei la Bruxelles că "South Stream ar trebui să meargă mai dearte, deoarece el creşte diversificarea rutelor de aprovizionare a Europei" şi de aceea "este foarte important pentru securitatea energetică a ţării noastre (a Italiei nn) şi a întregii Europe".

Unii comentatori observă însă că de fapt acest proiect va accentua dependenţa Europei de Gazprom. 
În anul 2013, UE a importat cam 130 de miliarde de metri cubi de gaz rusesc, adică 27% din necesar. A fost o reducere importantă faţă de anul 2007, când importul de gaz rusesc reprezenta 45% din consumul UE. Însă dacă South Stream ar fi exploatat la întregul său potenţial (63 miliarde de metri cubi), importurile din Rusia ar creşte până la circa 90 de miliarde de metri cubi, adică 42% din cererea europeană de gaz metan.  Prin urmare, Europa ar deveni mai dependentă energetic de Gazprom.
Proprietarii proiectului South Stream sunt: Gazprom (50%), Eni (20%), Wintershall (15%) şi EDF (15%).
Ar fi fost şi proiectul Nabucco, dar....

3 comentarii:

  1. Puteau sa scurteze serios traseul daca treceau prin Romania , pe o parte din traseul Nabucco si se putea face jonctiunea cu Nabucco daca se mai face, dar scopul lor se vede este sa ocoleasca Romania cu orice pret. Oare de ce? Oare nu i-am imbogatit destul pe OMV si pe Gazprom pana acuma? De ce nu se vorbeste despre asta acum, in campania pentru alegerile europarlamentare?

    RăspundețiȘtergere
  2. Toate traseele ocolesc cu grija Romania. Nu cumva sa treaca si pe la noi. Trec mai degraba pe la sarbi- care nu sunt in UE,- pe la albanezi, numai sa nu treaca pe la noi. Si pe la unguri- carora putin le pasa de deciziile UE. Ca de exemplu acum, cand UE a zis sa se opreasca lucrul la South Stream, dar ungurii lucreaza in continuare- ca nu le pasa.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acum se vede adevarata fata a mai marilor europeni: in loc sa promoveze Nabucco, pentru ca a fost ridicat embargoul impotriva Iranului, ei o tin una cu South Stream, ca sa fie legati pe veci de Gazprom, adica de Rusia.
    Daca ar promova Nabucco ar avea o alternativa-fiindca oricum ar mai lua si de la rusi, pe traseul nordic. Ar avea doua posibilitati si ar putea negocia si pretul.
    Dar nu, ei o tin mortis sa fie dependenti de Gazprom, care sa le dicteze pretul, dar si sa le conditioneze politica!

    RăspundețiȘtergere