Vineri, 24 Ianuarie 2014 , ora 19:00
Ariadna la Naxos, op. 60
operă într-un act şi un prolog
libretul: Hugo von Hofmannstahl
muzica:Richard Strauss
personaje şi interpreţi:
Primadona
(Arianna)
|
LAVINIA
CHERECHEŞ soprană
dramatică
|
Tenorul
(Bacchus)
|
MARIUS
BUDOIU tenor dramatic
|
Zerbinetta
|
IRINA
IONESCU soprană de coloratură
|
Arlecchino
|
ŞERBAN
VASILE bariton
|
Scaramuccia
|
tenor
|
Truffaldino
|
bas
|
Brighella
|
tenor liric
|
Compozitorul
|
RUXANDRA
DONOSE mezzosoprană
|
Maestrul
de muzică
|
FLORIN
SIMIONCA bariton
|
Maestrul
de dans
|
LUCIAN
CORCHIŞ tenor
|
Un
peruchier
|
bariton
|
Un
lacheu
|
bas
|
Un
ofiţer
|
tenor
|
Majordomul
|
CLAUDIU
BLEONŢ rol vorbit
|
Naiadă
|
soprană
|
Driadă
|
alto
|
Eco
|
soprană
|
Dirijor:
TIBERIU SOARE
Orchestra
Naţională Radio
O reprezentaţie de teatru în teatru.
Participă:Marius Boloş (bas), Liviu
Indricău (tenor), Mădălina Barbu (soprană coloratură), Andreea Iftimescu (mezzosoprană),
Andreea Novac (soprană), Beniamin Pop (bas).
(Nu s-a specificat repartizarea pe roluri a tuturor participanţilor)
Cu permisiunea Editurii Boosey & Hawkes Music Publishers Limited
Concert realizat cu sprijinul Operei Naţionale Bucureşti
La fiecare început de an, Orchestrele şi
Corurile Radio România şi-au obişnuit publicul cu o seară specială de operă în
concert , fiind alese
opere rar sau deloc cântate la noi, până atunci.
Evenimentul marchează inaugurarea la Sala Radio
a manifestărilor ce aniversează 150 de ani de la naşterea compozitorului
Richard Strauss.
Subiectul:
Prologul
La Viena, în secolul XVIII, un aristocrat dă o
recepţie somptuoasă şi a comandat unui tânăr compozitor o operă cu subiectul
mitologic al Ariadnei. În continuare, reprezentaţia va fi urmată de o
comedie uşoară, (commedia dell’arte) pentru destinderea invitaţilor. Pregătirile
se desfăşoară în mod confuz şi actorii sunt nemulţumiţi. Gazda anunţă prin majordom că cele două
spectacole se vor desfăşura simultan. Zerbinette, actriţa principală din
comedie îl găseşte pe compozitorul abătut şi discută cu el despre operă,
propunându-i să combine cele două spectacole potrivit unui scenariu în care
comedianţii să ajungă şi ei pe insula Ariadnei. Cei doi se apropie înainte de spectacol.
Compozitorul pleacă însă, nevrând să asiste la denaturarea operei lui.
Opera
Ariadna, (personaj din mitologia greacă) a fost
abandonată de Tezeu (pe când dormea) pe insula Naxos, după ce ea îl ajutase pe acesta să
iasă din labirintul minotaurului.
Ea e disperată,
iar nimfa Eco, driade şi naiade încearcă să o consoleze. Arlecchino îi cântă,
invitând-o să accepte realitatea.
Ariadna, însă, nu mai aşteaptă decât eliberarea morţii. Comedianţii
încearcă să o înveselească, iar Zerbinetta îi vorbeşte, lăudându-se cu modul modul
ei de viaţă libertin, plin de amoruri pasagere. Ariadna nu o aude.
Sosesc iarăşi Eco, driadele şi naiadele care povestesc
despre sosirea unei nave ce are la bord pe însuşi Bacchus.
Zeul Bacchus, care o trezeşte pe Ariadna la o nouă
viaţă. Ea e confuză la început, îl ia drept Tezeu, apoi drept zeul morţii. În
final cei doi se îndrăgostesc unul de altul şi pleacă împreună, într-o nouă aventură
amoroasă.
Reapare Zerbinetta, care explică publicului morala:
orice nou amant pare un zeu.
A fost un spectacol de inalta tinuta, ar fi normal ca el sa se realizeze cu decoruri si costume si la Opera. Dar...ti-ai gasit sa fie in stare conducerea de acolo sa faca asa ceva! Directorul de la Opera se ocupa de spectacole usoare, de vodevil si sansonete. ca intelegerea lui nu merge mai sus.
RăspundețiȘtergere