vineri, 1 iulie 2016

Evaluarea Nationala

Test controversat la Evaluarea Nationala



Testul ar fi fost sa fie la Matematica, dar e mai mult un exercitiu de logica elementara.
Si din pacate, el a fost picat de un foarte mare numar de persoane care au semnat o petitie on line prin care declara ca aceasta problema  li se pare ambigua - adica nu au inteles-o si ca prin urmare ar trebui sa fie declarate corecte si raspunsurile aberante (gresite).
La inceput nu am dat atentie problemei si am crezut ca aceasta ar fi fost formulata neclar (asa cum reiesea de la tv).
Vazand ca discutia se prelungeste si ia amploare, am fost curioasa sa citesc si eu faimoasa problema, sa vad daca o inteleg sau daca mi se pare neclara.

Pai, fratilor, problema e elementara si nu vad ce ar fi neclar in ea!
In legenda alaturata graficului se spune clar ca dreptunghiurile albastre reprezinta numarul de elevi.
A fost folosita si o culoare, ca sa iasa in evidenta unde e cantitatea respectiva. Si atunci, cum as fi putut sa cred ca liniutele orizontale ar reprezenta numarul de elevi??
Hai sa fim seriosi!
Ca sa nu mai vorbim de faptul ca, dupa cate imi amintesc, notele in invatamantul nostru sunt de la 1 la 10, nu de la 1 la 8.
Cat despre vreun calcul, nu e cazul. Pur si simplu, elevul avea "mura in gura" numarul de elevi si notele pe care le-au luat ei, doar uitandu-se pe grafic. Testul consta doar despre citirea elementara a unui grafic. 

Adica, ce ar fi trebuit sa scrie in problema, ca sa fie clar pentru toata lumea ce trebuie sa scrie ca raspuns?
Ar fi trebuit sa scrie cam asa: Pe linia orizontala sunt trecute notele (de la 1 la 10, daca n-ati observat) iar pe verticala vedeti cati elevi au luat fiecare dintre note, asa cum va arata dreptunghiurile acelea albastre- colorate la fel cu patratelul acela mic, langa care scrie "numarul de elevi". .
 Si acum , ghici ciuperca ce-i, scrieti pe linia punctata cifra care apare pe verticala in dreptul dreptunghiului cu elevi de nota 5! Eventual ar fi trebuit sa fie ingrosata cifra 3 , ca sa fie si mai clar?

Ei, daca scria asa, era clar si lua toata lumea numarul maxim de puncte (sper!) - nu?
Dar nu se mai chema "test", sau "evaluare", ci simulacru de evaluare ,

Iata, insa, ca testul s-a transformat intr-o adevarata evaluare nationala, dar nu a elevilor absolventi de 8 clase, ci a parintilor!

Nu pot sa cred ca peste 40 000 dintre parinti nu pot citi un grafic simplu, cand exista legenda acestuia alaturi. Dar faptele dovedesc din pacate ca asa este. Dar poate ei nu au absolvit 8 clase (desi, pe timpuri, erau obligatorii 10 clase, daca nu ma insel).

Ar fi cazul ca macar copiii lor sa aiba aceste cunostinte elementare la absolvirea a 8 clase.
Nu de alta, dar printre variantele prezentate de Centrul National de Evaluare si Examinare era si una in care graficul se refera la profitul unor intreprinderi. Pai, cum o sa stie fostul elev ce profit are intreprinderea lui, daca vreun subaltern ii arata un astfel de grafic?

Asa ca lasati-i in pace pe profesori cu subiectul asta, or avea ei pacatele lor, dar totusi e bine sa avem ceva notiuni uzuale in viata si poate putem prinde cate ceva de la acesti profesori, ce ziceti?





Niciun comentariu: