miercuri, 22 ianuarie 2014

Ariadna din Naxos la Sala Radio


Operă în concert la Sala Radio


Vineri, 24 Ianuarie 2014 , ora 19:00

Ariadna la Naxos, op. 60 

operă într-un act şi un prolog
libretul: Hugo von Hofmannstahl
muzica:Richard Strauss

personaje şi interpreţi:

Primadona (Arianna)
LAVINIA CHERECHEŞ soprană dramatică
Tenorul (Bacchus)
MARIUS BUDOIU tenor dramatic
Zerbinetta
IRINA IONESCU soprană de coloratură
Arlecchino
ŞERBAN VASILE bariton
Scaramuccia
tenor
Truffaldino
bas
Brighella
tenor liric
Compozitorul
RUXANDRA DONOSE mezzosoprană
Maestrul de muzică
FLORIN SIMIONCA bariton
Maestrul de dans
LUCIAN CORCHIŞ tenor
Un peruchier
bariton
Un lacheu
bas
Un ofiţer
tenor
Majordomul
CLAUDIU BLEONŢ rol vorbit
Naiadă
soprană
Driadă
alto
Eco
soprană
Dirijor: TIBERIU SOARE
Orchestra Naţională Radio
O reprezentaţie de teatru în teatru.
Participă:Marius Boloş (bas), Liviu Indricău (tenor), Mădălina Barbu (soprană coloratură), Andreea Iftimescu (mezzosoprană), Andreea Novac (soprană), Beniamin Pop (bas).
(Nu s-a specificat repartizarea pe roluri a tuturor participanţilor)

Cu permisiunea Editurii Boosey & Hawkes Music Publishers Limited
Concert realizat cu sprijinul Operei Naţionale Bucureşti

La fiecare început de an, Orchestrele şi Corurile Radio România şi-au obişnuit publicul cu o seară specială de operă în concert , fiind alese opere rar sau deloc cântate la noi, până atunci.
Evenimentul marchează inaugurarea la Sala Radio a manifestărilor ce aniversează 150 de ani de la naşterea compozitorului Richard Strauss. 

Subiectul:
Prologul
La Viena, în secolul XVIII, un aristocrat dă o recepţie somptuoasă şi a comandat unui tânăr compozitor o operă cu subiectul mitologic al Ariadnei. În continuare, reprezentaţia va fi urmată de o comedie uşoară, (commedia dell’arte) pentru destinderea invitaţilor. Pregătirile se desfăşoară în mod confuz şi actorii sunt nemulţumiţi.  Gazda anunţă prin majordom că cele două spectacole se vor desfăşura simultan. Zerbinette, actriţa principală din comedie îl găseşte pe compozitorul abătut şi discută cu el despre operă, propunându-i să combine cele două spectacole potrivit unui scenariu în care comedianţii să ajungă şi ei pe insula Ariadnei.  Cei doi se apropie înainte de spectacol. Compozitorul pleacă însă, nevrând să asiste la denaturarea operei lui.
Opera
Ariadna, (personaj din mitologia greacă) a fost abandonată de Tezeu (pe când dormea) pe insula Naxos, după ce ea îl ajutase pe acesta să iasă din labirintul minotaurului.
 Ea e disperată, iar nimfa Eco, driade şi naiade încearcă să o consoleze. Arlecchino îi cântă, invitând-o să accepte realitatea.
Ariadna, însă,  nu mai aşteaptă decât eliberarea morţii. Comedianţii încearcă să o înveselească, iar Zerbinetta îi vorbeşte, lăudându-se cu modul modul ei de viaţă libertin, plin de amoruri pasagere. Ariadna nu o aude.
Sosesc iarăşi Eco, driadele şi naiadele care povestesc despre sosirea unei nave ce are la bord pe însuşi Bacchus.
Zeul Bacchus, care o trezeşte pe Ariadna la o nouă viaţă. Ea e confuză la început, îl ia drept Tezeu, apoi drept zeul morţii. În final cei doi se îndrăgostesc unul de altul  şi pleacă împreună, într-o nouă aventură amoroasă.
Reapare Zerbinetta, care explică publicului morala: orice nou amant pare un zeu.



Un comentariu:

Radu Soare spunea...

A fost un spectacol de inalta tinuta, ar fi normal ca el sa se realizeze cu decoruri si costume si la Opera. Dar...ti-ai gasit sa fie in stare conducerea de acolo sa faca asa ceva! Directorul de la Opera se ocupa de spectacole usoare, de vodevil si sansonete. ca intelegerea lui nu merge mai sus.