luni, 14 octombrie 2013

Ciocolata cu crema şi rom

Ciocolata de vanilie cu crema ROM

Ambalajul vechi al ciocolatei cu cremă de vanilie și rom
și ambalajul actual , pe care nu mai scrie CIOCOLATĂ)

Batonul cu cremă de rom devine mai faimoas acum decât în trecut.
În trecut, pe "timpul celălalt", era pur şi simplu o ciocolată al cărei raport calitate/preţ era satisfăcător.
Nimeni nu-i făcea reclamă. Nu era nevoie.

Era o ciocolată ieftină, dar cu gust agreabil datorită combinaţiei de ciocolată amăruie (deci cu multă cacao) cu aroma de vanilie şi crema de rom. Batonul de ciocolată de mici dimensiuni era numai bun pentru amăgirea foamei unui elev sau student în pauza dintre cursuri, încadrându-se în bugetul restrâns al fiecăruia.
În plus, pentru că nu conţinea ouă sau lapte, era şi un produs de post. Prin urmare, era preferată de cei care respectă perioadele de post recomandate de Biserica Ortodoxă. Fiind ieftină, era adăugată şi în pachetele ce se împărţeau la parastase...
Nimeni nu cumpăra "ciocolăţica" pentru că ar fi fost cea mai bună ciocolată de pe piaţă, ci pentru că era cea mai ieftină, îndeplinind în același timp criteriile cerute de consumatori.. Iar la preţul acela era imbatabilă.

Nimeni n-ar fi ales-o ca simbol naţional.

Nimeni nu o asocia cu România, ci doar cu băutura de la care luase aroma.

Iar culorile nu erau tricolorul naţional ci maron (culoarea clasică a ciocolatei), bej gălbui (culoarea cremei de vanilie și rom) şi un bleumarin destul de neinspirat, prea închis la culoare ca să se mai citească bine scrisul cu negru. (Probabil se inspiraseră de la culoarea albastră a lichiorului curaçao - colorat în albastru cu faimosul colorant E133- dar în fine- e doar o ipoteză)

Faptul că acum se asociază acestă ciocolată ieftină cu simbolurile naţionale mi se pare o minimizare inacceptabilă a acestora.
Dar când e vorba de vânzări, nu mai contează nimic altceva!
Se forţează asocierea cu orice altceva decât cu o ciocolată de calitate. Pentru că, din păcate, calitatea faimosului baton cu cremă a scăzut drastic. (Remarcați că nu i se mai spune „baton de ciocolată cu cremă” ci doar „baton cu cremă”).

S-a ajuns şi la stâlcirea limbii române, vorbindu-se despre..."gustul (autentic) rom"! Păi, în româneşte se spune "gust de rom", nu "gust rom". Şi, ca să fie autentic, ar trebui să fie - probabil - rom Jamaica. Sau ar putea să fie asociat cu piraţii din Caraibe. Sau cu băutura "Cuba libre".
Cuba libre

Dar nu, se încearcă mărirea vânzărilor nu prin sporirea calităţii sau prin scăderea preţului, ci prin asocierea forţată cu România. S-a încercat şi cu steagul american, orice, numai să nu se pună unt de cacao, că e un ingredient scump. Şi nu cumva să se scadă cantitatea de zahăr, că e cel mai ieftin ingredient. Cantitatea de cacao a fost redusă şi ea, nu se mai pune ciocolară amăruie. Nici nu mai e de post.
Care mai este legătura cu fostul baton de ciocolată amăruie cu cremă de vanilie şi cu aromă de rom?

Asemănător e şi cazul  faimoşilor biscuiţi Eugenia. Ei şi-au datorat succesul cremei de bună calitate, făcută în trecut cu unt, cu cacao şi cu unt de cacao. Şi, desigur, lipsei de concurenţă....
Acum s-a încercat producerea unor biscuiţi Eugenia cu cremă de margarină....evident, nu mai e deloc acelaşi lucru. Chiar dacă biscuitul e mai afânat, fiind făcut cu emulgatori, crema a devenit sub orice critică. Dar reclama încearcă să acrediteze ideia că sunt aceiaşi biscuiţi din trecutul părinţilor sau bunicilor. Poate "ţine".
Dacă nu, o declarăm şi pe ea, "Eugenie naţională".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aşa cum bine spune un comentator, e limpede că totul este o campanie de publicitate. Numai că această campanie de publicitate se bazează pe manipularea sentimentelor naţionale ale românilor iar eu consider că patriotismul şi sentimentul naţional ar trebui să fie mai presus de un produs comercial oarecare, şi încă unul ieftin, de calitate mediocră- ca să nu zic mai rău.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De remarcat şi diferenţa de ambalare:
Dacă înainte ciocolăţica era ambalată în hârtie, acum este un ambalaj plastifiat, susceptibil a conţine PFOA.
(Despre PFOA vedeţi aici            http://nazone.ro/2013/12/vase-de-bucatarie.html             )





9 comentarii:

Anonim spunea...

Campania recenta pentru ciocolata ROM, inclusiv cea cu steagul american a fost intentionat facuta ca romanii sa reactioneze si sa o reclame ca fiind un produs romanesc. Stiu lucrurile astea din mediul agentiilor de publicitate. Adesea tacticile folosite in publicitate sint subtile si scapa majoritatii publicului. Nici eu nu am inteles intentia lor de la inceput, mi-a fost explicata, chiar si dupa aceea mi se pare greu de patruns insa a dat rezultate la vinzari ceea ce e pe primul loc in atentia producatorului. Cu bine!

Cristian spunea...

1. Sa inteleg ca un produs ieftin nu poate fi considerat un simbol national ? Imi pare bine ca nu ati mentionat si de Dacia sau Arctic. Si ele au fost si raman emblematice pentru istoria noastra, chiar daca nu mai este nimic romanesc in ele.

2. A fost o companie publicitara inteligenta si premiata international, care a se pare ca a trezit in multi melancolia pentru vremurile de odinioara. Personal, mi s-a parut o aberatie de la bun inceput, insa acest lucru nu anuleaza cele mentionate anterior.

3. Aici chiar ma dezamagiti. Este vorba de "gustul ROM". ROM = numele ciocolatei. Nu se refera la bautura rom. Acum ati inteles ?

Sper ca stiti sa faceti distinctia intre emblematic si reprezentativ. Ambele sunt sinonime cu "simbol". Cu toate acestea, pot diferi in anumite situatii. Ciocolata ROM ramane emblematica pentru Romania din anii comunismului, dar nu mai este reprezentativa in contextul actual. Mai pe intelesul tuturor, ramane un simbol ... dar al trecutului.

Lidia spunea...

Stimate Cristian,
Tocmai asta este, că denumirea ciocolatei a venit de la aroma de rom, care este aroma băuturii numite "rom". Şi nu era nici o legătură cu numele României sau al românilor.
Iar un produs ieftin poate fi un produs cu care să ne mândrim dacă este de bună calitate. Dacia şi Arctic erau bune. În cazul acesta, însă,e vorba despre o ciocolată din categoria inferioară,care nu a fost îmbunătăţită deloc, şi în aceste condiţii mi se pare chiar supărător felul în care se încearcă specularea patriotismului în scop meschin.

Maricica spunea...

Compozitia ciocolatei a fost schimbata>
Acum contine asa> Continut:
- invelis (58%) (zahar, grasime vegetala hidrogenata (margarina), pudra de cacao, emulgator (lecitina de soia = E322), vanilina), crema de rom (42%) (zahar, grasime vegetala hidrogenata=margarina, sirop de glucoza, agent de umezire (sirop de sorbitol=E420 nociv), alcool etilic rafinat, pudra de cacao, zer praf, lapte praf degreasat, emulgatori (lecitina din soia= E322, poliglicerol poliricinoleat=E476 hepatotoxic ), rom (0.23%), invertaza, arome natural identice,(vanilie, rom), vanilina).
Deci chiar contine rom, destul de mult, dar nu prea mai are ciocolata. Are in schimb multe E uri si o reclama ce vrea sa ne convinga sa o cumparam din ....patriotism, chiar daca e mai proasta decat pe vremea lui Ceausescu!

Cornel spunea...

Cristian, n-ai inteles: tocmai ca ciocolata e ciocolata cu rom, deci nu e un nume "rom" oarecare, ci e vorba chiar de bautura si aroma cu pricina. Da, are alcool si aroma de rom, are rom si de asta se cheama asa.

Cristian spunea...

Stimate domn Cornel, probabil ar trebui sa recititi comentariul meu si articolul in cauza. Veti intelege cu siguranta la ce anume faceam referire.
Toate cele bune.

Romica spunea...

Chiar m-am uitat si eu pe eticheta si asa este. Zahar cu margarina, cu ceva cacao ,cu rom (alcool) si cu E -uri. Inainte era mai buna, imi amintesc.
Ciocolata cu rom, asta este, nu stiu cine se face ca nu intelege.
Si intr-adevar " gustul rom" nu are nici un inteles. E vorba despre " gustul de rom", sau mai bine zis despre aroma de rom.

Roman cu memorie spunea...

Oameni buni, am cumparat si eu un baton dintr-asta de acuma,cu rom, daca tot ne piseaza cu reclama ca e la fel cu cel de atuncea: EI BINE, NICI POMENEALA SA FIE CA CEL DE PE TIMPURI! Inainte era o ciocolata amaruie, cu continut mare de cacao, iar acuma e o porcarie care are un gust pronuntat de soia si prea putina cacao. Si nici macar nu mai e de post, cum era inainte! E pur si simplu RECLAMA MINCINOASA!

Sergiu spunea...

Da, e o porcarie, am luat si eu una de curiozitate, dar n-o sa mai cumpar.