Cine a făcut parte din echipa de "răspândaci" - vorba lui Toma Caragiu - care au creat o asemenea accepţiune, nu ştim şi chiar dacă putem bănui, nu mai contează.
Ar trebui să ştim, totuşi cine a fost cu adevărat Agarici.
Cine a fost Agarici
Horia Agarici a fost un pilot de vânătoare, un erou naţional, care s-a distins în luptele aeriene din cel de al doilea război mondial, rămânând celebru în special pentru o luptă dusă de unul singur, în avionul său deja avariat, împotriva unei escadrile de cinci bombartiere sovietice venite să distrugă portul Constanţa, chiar în prima zi de război, în prima dimineață de război.Faptele eroice de pe 23 iunie 1941
Pe 21 iunie 1941 Ion Antonescu a dat ordinul de armată privind trecerea Prutului.
Pe 22 iunie 1941 locuitorii Constanței au auzit zgomotele primelor avioane sovietice venite să lovească orașul. Atacul a fost zădărnicit însă de o ceață deasă , neobișnuită vara. Bateriile de artilerie antiaeriană au reușit să lovească un avion sovietic.
Pe 23 iunie escadrila 53 de aviație de la Mamaia (din care făcea parte și pilotul locotenent Horia Agarici) a primit o misiune de escortare, dar Horia Agarici a fost nevoit să se întoarcă la bază căci avionul său pierdea combustibil dintr-un rezervor defect.
Dar la ora 12 au fost semnatate cinci bombardiere sovietice Tupolev ce se îndreptau spre Constanța.
În aceste condiții, bombardamentul avioanelor sovietice ar fi produs un dezastru în Constanţa, ar fi distrus portul şi poate chiar şi podul de la Cernavodă, obiective strategice de maximă importanţă.
Cum avioanele inamice bombardaseră deja un rezervor de petrol în port și alte ținte de acolo, comandantul i-a spus pilotului la telefon că ...poate să plece, dacă vrea!
(Să plece la luptă, adică)
Comandantul nu i-a dat ordinul să angajeze lupta de unul singur, ci i-a dat doar încuviințarea să o facă, dacă vrea.
Pentru că era o misiune aproape sinucigașă, mai ales în condițiile în care unul dintre rezervoarele de combustibil ale avionului era perforat. .
În această situaţie disperată, Horia Agarici s-a ridicat în aer singur, cu un avion (al unui camarad) Hawker Hurricane, cu un defect la limitatorul compresorului, angajând fără ezitare lupta cu o formație de 5 avioane inamice , reuşind să lovească trei dintre bombardierele sovietice DB-3.
Am preluat din sursa www.rador.ro relatarea acestor fapte de arme făcută chiar de către pilotul Horia Agarici:
„am declanşat focul numai de la suta de metri, două atacuri pe unul, două atacuri pe altul, încă un atac pe altul. Într-un minut, trei au fost lovite de aşa natură, încât primul a aterizat forţat la terenul de exerciţii şi bombardament Chituc; [la] al doilea a fost lovit pilotul şi a căzut în mare şi a explodat, nici bombele nu ṣi le aruncase; al treilea, zăpăcit, a plecat spre sud şi a aterizat la Valul lui Traian. Martor, comandantul cel mare al regiunii, comandantul aerodromului, marina toată care era dedesubt şi tot tămbălăul necesar…” a povestit mai târziu pilotul, într-un interviu.
Cum compresorul defect al avionului îi arunca ulei pe geam, se supraîncălzea și pierdea putere, Horia Agarici a renunțat să mai urmărească celelalte bombardiere sovietice, care se îndepărtau.
Celelalte bombardiere sovietice au făcut cale-întoarsă, iar Constanţa a fost salvată.
Seara au venit și celelalte 10 avioane din escadrila noastră de la Constanța .
Au mai fost atacuri aeriene inamice asupra Constantei, dar la altitudine mai mare și mai ușor de contracarat cu artileria antiaeriană, dar și de forțele reunite ale aviației române.
„Rezultatul: în ṣase săptămâni, pe ţărmul mării, 85 de avioane doborâte oficial, 130 ştiute de noi, plus bimotoarele care […] erau lovite în radiatoare, motoarele ajungeau să gripeze şi aterizau pe mare pe unde nimereau.....zi de zi, în aceste ṣase săptămâni, întotdeauna toate avioanele s-au întors acasă. Iar la adversar, zi de zi, zi de zi pierdeau. Au fost anumite zile memorabile când s-au doborât 15 avioane inamice într-o singură zi! Rare, bineînţeles, dar au fost…”” povestea pilotul, după mulți ani.
El a relatat că a avut avantajul avionului Hawker Hurricane (modelul Mk. I) , foarte bun, dar și colaborarea foarte bună cu ceilalți piloți, îndrăzneți, care luptau cu convingere și conform cu planul .
„ noi ne-am făcut datoria cât am putut de bine, fără să ne batem în piept că suntem viteji, exagerând; fapte am făcut! Şi nu ne pierdeam cu firea, că era în momentul acela neamţul cu noi sau că noi îl aveam pe marele rus adversar, sau că mai ştiu eu ce alte consideraţii [cu] care unii, în loc să fie [numai] militari, îşi fac socoteli de carieră. […] ”
Apoi, la mulți ani după terminarea războiului , pilotul Agarici i-a povestit aviatorului Octavian Sved o altă întâmplare din război:
Pe când însoțea cu alte avioane de vânătoare un grup de bombardiere ce aveau misiune
la Cetatea Albă, la terminarea raidului s-au confruntat cu două avioane Yak (sovietice).
El și echipierul său Camenceanu au angajat lupta împotriva celor două Yak uri, fiecare împotriva câte unui avion inamic. Dar , după o luptă înverșunată, Agarici a constatat că adversarul său rămăsese fără muniție. Și atunci:
„Nu pot să-mi dau seama ce-a fost, dar partea mai adâncă din om a acţionat. Mi-a trezit oareṣicari consideraṭii, fiară nu eram şi atuncea am legănat din aripi ṣi am plecat.”
Prin urmare , pilotul nostru a cruțat viața inamicului său, când a văzut că acesta rămăsese fără muniție; l-a salutat, prin legănarea aripilor și a plecat....
Umanitatea eroului nostru era desigur și consecința educației primite de acasă.
Am aflat că mama lui, Viorica Agarici, președinta Societății de Cruce Roșie din Roman a oprit în noaptea de 3 spre 4 iulie 1941 un tren întreg în care sute de evrei erau transportați din Iași spre Călărași .
Viorica Agarici s-a așezat în fața trenului și a spus că trenul va pleca doar cu prețul vieții ei. Ajutată și de regina Maria, care se afla în vizită la spitalele militare din Roman, s-a organizat aprovizionarea cu alimente și îmbrăcăminte a celor din vagoane și asistența medicală din partea unor medici români pentru cei ce aveau nevoie de îngrijire.
Ultima victorie aeriană a pilotului, în ziua în care i-a murit copilul
Am aflat că mama lui, Viorica Agarici, președinta Societății de Cruce Roșie din Roman a oprit în noaptea de 3 spre 4 iulie 1941 un tren întreg în care sute de evrei erau transportați din Iași spre Călărași .
Viorica Agarici s-a așezat în fața trenului și a spus că trenul va pleca doar cu prețul vieții ei. Ajutată și de regina Maria, care se afla în vizită la spitalele militare din Roman, s-a organizat aprovizionarea cu alimente și îmbrăcăminte a celor din vagoane și asistența medicală din partea unor medici români pentru cei ce aveau nevoie de îngrijire.
Ultima victorie aeriană a pilotului, în ziua în care i-a murit copilul
Pe 4 aprilie 1944 aviația americană a bombardat Bucureștiul pentru prima oară. . Horia Agarici, aflat cu unitatea sa la Pipera, a decolat cu colegii săi pentru a înfrunta cu eroism mulțimea de avioane cvadrimotor care atacau România. El a reușit să incendieze un aparat B-24 Liberator, care s-a prăbușit ulterior.
În același timp însă, la Constanța, în casa părinților viitoarei sale soții a izbucnit un incendiu în care a pierit copilașul de un an pe care îl aveau împreună tinerii care nu avuseseră răgazul necesar pentru a se căsători. Pilotul nu a avut nici posibilitatea de a pleca să fie alături de logodnica sa în greaua încercare. A doua zi, pe 5 aprilie a fost detașat ca pilot de încercare la I.A.R. Brașov. Asta nu însemna însă lăsarea la vatră: la uzina de avioane de la Brașov erau câteva avioane românești (I.A.R.-80/81) pregătite de luptă, cu care Agarici a mai luat parte la misiuni aeriene de apărare a țării.
Până la sfârşitul războiului, Horia Agarici a strâns în total 13 victorii şi a fost decorat cu Virtutea Aeronautică, Coroana României cu spade, dar, din nefericire (pentru el) , a primit şi Crucea de Fier clasa I. A fost avansat la gradul de căpitan.
În iulie 1941 , mareșalul Ion Antonescu a venit la Constanța o medalie de onoare și a vorbit cu el aproximativ o jumătate de oră. Imediat au început zvonurile false , care încercau să-l zugrăvească drept legionar . Aflând de zvonurile lansate pe seama lui, Horia Agarici a făcut (în 1943) un memoriu către Ministrul Comandamentului Aerian , în care desmințea calomniile răspândite pe seama lui și povestea cum a decurs exact întâlnirea cu mareșalul Antonescu: Mareșalul l-a felicitat, i-a spus că el l-a decorat și au vorbit „despre materialu de zbor și despre metodele d eîntreținere și de luptă”.
Chiar și tatăl lui s-a dus la Marele Stat Major să desmintă zvonurile inventate pe seama lui Horia Agarici. Istoricul Florian Bichir a arătat că zvonurile abracadabrante nu aveau nici un temei.
Horia Agarici se născuse la Lausanne pe 6 aprilie 1911. A murit pe 13 iulie 1982.
În același timp însă, la Constanța, în casa părinților viitoarei sale soții a izbucnit un incendiu în care a pierit copilașul de un an pe care îl aveau împreună tinerii care nu avuseseră răgazul necesar pentru a se căsători. Pilotul nu a avut nici posibilitatea de a pleca să fie alături de logodnica sa în greaua încercare. A doua zi, pe 5 aprilie a fost detașat ca pilot de încercare la I.A.R. Brașov. Asta nu însemna însă lăsarea la vatră: la uzina de avioane de la Brașov erau câteva avioane românești (I.A.R.-80/81) pregătite de luptă, cu care Agarici a mai luat parte la misiuni aeriene de apărare a țării.
După 23 august 1944 pilotul a fost sfătuit să se ascundă , așa că împreună cu soția sa s-au refugiat la niște rude la Geoagiu-Băi, dar s-a întors apoi cu orice risc la Brașov, de unde avea să fie trecut în rezervă cu grad de căpitan. În 1955 a urmat degradarea , prin ordin al ministrului de atunci, pentru vina de a fi luptat împotriva avioanelor sovietice (și americane).
Decorații primite de Horia Agarici:Până la sfârşitul războiului, Horia Agarici a strâns în total 13 victorii şi a fost decorat cu Virtutea Aeronautică, Coroana României cu spade, dar, din nefericire (pentru el) , a primit şi Crucea de Fier clasa I. A fost avansat la gradul de căpitan.
În iulie 1941 , mareșalul Ion Antonescu a venit la Constanța o medalie de onoare și a vorbit cu el aproximativ o jumătate de oră. Imediat au început zvonurile false , care încercau să-l zugrăvească drept legionar . Aflând de zvonurile lansate pe seama lui, Horia Agarici a făcut (în 1943) un memoriu către Ministrul Comandamentului Aerian , în care desmințea calomniile răspândite pe seama lui și povestea cum a decurs exact întâlnirea cu mareșalul Antonescu: Mareșalul l-a felicitat, i-a spus că el l-a decorat și au vorbit „despre materialu de zbor și despre metodele d eîntreținere și de luptă”.
Chiar și tatăl lui s-a dus la Marele Stat Major să desmintă zvonurile inventate pe seama lui Horia Agarici. Istoricul Florian Bichir a arătat că zvonurile abracadabrante nu aveau nici un temei.
Avionul lui Agarici Hawker Hurricane -în 1941 |
Familia Agarici
Familia Agarici era o veche familie de moşieri moldoveni. În documente din 1709, popa Stratulat Agarici făcea danii de moşii epscopului Varlaam, în 1750 vornicul de poartă Grigoraş Agarici hotărnicea moşia Brădiceşti a mănăstirii cu acelaşi nume.Horia Agarici se născuse la Lausanne pe 6 aprilie 1911. A murit pe 13 iulie 1982.
Legenda Horia Agarici
Cum această strălucită faptă de arme s-a produs spre începutul războiului, e limpede că numele curajosului căpitan de aviaţie a fost folosit ca exemplu pentru îmbărbătarea trupelor române, eroismul său fiind hiperbolizat. S-au făcut cântece (pe versuri de Păstorel, unele), se povesteau multe alte întâmplări anecdotice pe seama lui Agarici, mulţi se lăudau că îl cunosc şi ştiu despre el alte şi alte întâmplări memorabile. Un cântec despre el făcut de compozitorul Gherase Dendrino pe versurile poetului Păstorel Teodoreanu a devenit șlagărul verii 1941.„A plecat la vânătoare Agarici
S-a dus ca să vâneze bolșevici
Foaie verde sălcioară
Mândră-i pasărea când zboară
Aleleu, aleleu
Pui de vultur puișor de leu
S-a dus la vânătoare Agarici
S-a dus ca să vâneze bolșevici”
Chiar şi după terminarea războiului, când piloţii care luptaseră pe frontul din Est şi supravieţuiseră luptelor grele purtate (cei mai mulţi muriseră pe front) nu au mai avut dreptul de a pilota avioane , au fost degradați şi erau nevoiţi să muncească în tot felul de domenii încadrate în sintagma "munca de jos", se mai povesteau întâmplări legate de Agarici.
Povestea, cu aceeași modestie:
„am muncit la munca de jos cât s-a cuvenit, pare-se chiar bine...”apoi „am lucrat tehnică de-asta de reparaţii, de cantine, de injectoare, de aragaze. Până când tovarăşul Ceauşescu a admis [ca] tuturor celor care au cunoştinţe, studii să li se dea după capacitatea şi învăṭătura lor. Atunci am fost trimis electrician la ITC, Întreprinderea de Transporturi Constanţa. Acolo am trecut la serviciul tehnic, pe urmă am ajuns subinginer, tot prin echivalenṭa valorilor..” (interviul datează din 1981, de acceea nu mai menționa faptul că până în 1964 fusese închis...)
Reîntâlnirea cu fostul adversar salvat
S-a dus ca să vâneze bolșevici
Foaie verde sălcioară
Mândră-i pasărea când zboară
Aleleu, aleleu
Pui de vultur puișor de leu
S-a dus la vânătoare Agarici
S-a dus ca să vâneze bolșevici”
Chiar şi după terminarea războiului, când piloţii care luptaseră pe frontul din Est şi supravieţuiseră luptelor grele purtate (cei mai mulţi muriseră pe front) nu au mai avut dreptul de a pilota avioane , au fost degradați şi erau nevoiţi să muncească în tot felul de domenii încadrate în sintagma "munca de jos", se mai povesteau întâmplări legate de Agarici.
Povestea, cu aceeași modestie:
„am muncit la munca de jos cât s-a cuvenit, pare-se chiar bine...”apoi „am lucrat tehnică de-asta de reparaţii, de cantine, de injectoare, de aragaze. Până când tovarăşul Ceauşescu a admis [ca] tuturor celor care au cunoştinţe, studii să li se dea după capacitatea şi învăṭătura lor. Atunci am fost trimis electrician la ITC, Întreprinderea de Transporturi Constanţa. Acolo am trecut la serviciul tehnic, pe urmă am ajuns subinginer, tot prin echivalenṭa valorilor..” (interviul datează din 1981, de acceea nu mai menționa faptul că până în 1964 fusese închis...)
Reîntâlnirea cu fostul adversar salvat
După război, fostul său adversar, pe care îl cruțase, ajuns între timp general de aviație în armata sovietică a venit într-o vizită la Constanța și a cerut să afle din arhivele aviației române cu cine se luptase într-o anume zi, la o anumită oră, la Est de Constanța. Aflând că Agarici e în viață, a vrut să-l întâlnească, fără a spune motivul. Cineva i-a procurat un costum decent de haine bietului Horia Agarici, (ieșit de curând din închisoare ) ca să se poată întâlni cu importantul general sovietic.
Horia Agarici fusese degradat în 1955, ca și alți eroi aviatori români, pentru vina de a fi luptat împotriva URSS. Tot atunci a fost întemnițat la Aiud ca deținut politic, fiind condamnat la 25 de ani muncă silnică. A fost eliberat în 1965 prin grațierea generală dată în acel an.
În biroul primului secretar PCR al județului, generalul sovietic a relatat faptul că îi datorează viața generozității pilotului Horia Agarici. El a povestit cum, după ce se luptaseră fără ca unul să fie doborât, constatase că nu mai are muniție. Avioanele se apropiau...Dar Horia Agarici, după ce se apropiase până la o distanță la care s-au putut privi în ochi, i-a zâmbit, i-a făcut un semn de salut cu mâna și s-a îndepărtat în direcția Constanței.
Relatarea acestei întâmplări a contribuit la îndepărtarea represiunilor la care era supus fostul pilot român și la reabilitarea lui. I s-a redat gradul de căpitan pe care îl avusese.
După relatările dintr-un articol scris de Ion Coja, un pilot român nu s-a bucurat de aceeași clemență din partea adversarului său-pilot american- , într-o situație similară. Americanul l-a mitraliat pe pilotul român în timp ce acela era suspendat de parașută, după ce avionul îi fusese doborât. Pilotul român a fost rănit grav, rămânând infirm, dar a scăpat totuși cu viață și când a putut obține un pașaport l-a căutat pe acel adversar în arhivele aviației americane. Autoritățile americane i-au spus numele celui care îl mitraliase, dar l-au rugat să nu facă publică întâmplarea cu pricina. Românul a cerut ca doar să i se transmită pilotului american că a scăpat cu viață.
În 1968 Horia Agarici a fost avansat ca maior în rezervă.
Iată o întâmplare garantat autentică:
Agarici venise la Bucureşti să susţină un examen pentru a deveni instalator autorizat de gaze naturale.Întâmplarea a făcut ca şeful comisiei de examinare să fie un inginer care fusese şi el pe front în aviaţie, ca personal auxiliar (nefiind pilot) şi care îl cunoştea pe Horia Agarici. După examen, cei doi au ieşit "la o bere", ca să depene amintiri. La restaurantul cu pricina s-a nimerit a fi şi un alt cunoscut al inginerului, care a venit la masa lor.
Cum discuţia se purta pe teme legate de aviaţie, noul venit a început imediat să povestească o întâmplare cu Agarici, pe care- spunea el- îl cunoştea bine. Întâmplarea era total inventată.
După ce anecdota a fost spusă, Horia Agarici a spus, întinzându-i mâna : "Vă rog să mă scuzaţi, nu m-am prezentat: Horia Agarici".
Celălalt a rămas perplex. Cum, chiar acel Agarici? Da.
Intrusul a bâlbâit ceva şi a plecat repede.😀
Personalitatea complexă a aviatorului Agarici
Pilotul Horia Agarici a fost şi poet. A
lăsat moştenire familiei sute de poezii în volum şi manuscrise, multe dintre
ele autobiografice, plus dicţionare de toate felurile.
Cunoştea foarte bine patru limbi străine pentru care avea diplomă de traducător: engleză, germană, franceză, italiană. Se descurca, de asemenea, în rusă. Compunea poezii în aceste limbi străine. A tradus multe cărţi tehnice de specialitate.
Într-o fotografie din tinerețe apare ținând o vioară- deci putem presupune că luase și lecții de muzică.
Cunoştea foarte bine patru limbi străine pentru care avea diplomă de traducător: engleză, germană, franceză, italiană. Se descurca, de asemenea, în rusă. Compunea poezii în aceste limbi străine. A tradus multe cărţi tehnice de specialitate.
Într-o fotografie din tinerețe apare ținând o vioară- deci putem presupune că luase și lecții de muzică.
Cinci volume de opere
complete scrise de Agarici au fost donate Academiei Române. „Nu era de mâncare,
dar cărţi cumpăra. Am moştenit de la el plăcerea de a citi. Poezia a fost prima
lui pasiune", spune inginerul Ilie Agarici, fiul eroului. Horia Agarici şi-a bătut la maşina
de scris poeziile sale dragi de dragoste, despre natură sau filosofice. El este
amintit şi de istoria literaturii române. A publicat mai multe cărţi, printre
care volumul de versuri „Acorduri şi armonie", cel de nuvele „Şoimanu
Furtună", precum şi tratatele de specialitate „Aviaţia de vânătoare"
şi „Lupta în cer".
Pe zarea mării, case sclipesc în alb de viață ?
Și moartea se apropie pe aripi de păgân…
Dar iată-un fulger rece, avânt fără stăpân,
Un șoim de fier și flăcări, pierind în dimineață.
(Încăierare în văduh)
Ar fi bine să ne cunoaştem eroii şi să-i cinstim, nu să le terfelim numele transformându-l în porecle peiorative.
Pe piatra funerară a mormântului său din Constanța stă scris:
Să nu uitați că cerul l-am iubitCa un fanatic beat de înălțime
Cu trup și duh, în fulger de mișcare
Zvârlind un corp spre infinit
Textele scrise cu aceste caractere sunt preluate de la sursa rador . ro, unde puteți citi integral articolul referitor la Horia Agarici. .
Un comentariu:
un mare om ,un mare Caracter
Trimiteți un comentariu